חומר רקע
הכנסת
הכנסת ה
עשרים-וחמש
מושב ראשון
'פרוטוקול מס7
מישיבת הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
'פרוטוקול מס11
הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
( יום רביעי, כ"ח בניסן התשפ"ג19
באפריל2023
), שעה5
9:0
סדר היום:
שימוש מסכן חיים בסיגריות אלקטרוניות- דיון מעקב מיום
22.3.23
:נכחו
חברי הוועדה :
בועז ביסמוט– יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
אלי דלל– יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אושר שקלים
דבי ביטון
טלי גוטליב
עאידה תומא סלימאן
:חברי הכנסת
יוסף עטאונה
לימור סון הר מלך
עופר כסיף
מוזמנים :
ד"ר אלכסנדר בורוכוב
–
מפקח אזורי המחלקת התמכרויות, משרד הבריאות
אפרת אפללו
–
מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, משרד הבריאות
סמדר שזו בן שמחון
–
מנהלת תחום פרסום, משרד הבריאות
אפי שפר
–
סגן מנהל האגף לאכיפה ופיקוח, משרד הבריאות
מירי כהן
–
מנהלת קשרי ממשל, משרד הבריאות
שי סומך
–
עו"ד, ממונה המחלקה למשפט ציבורי חוקתי, משרד המשפטים
יפעת רווה
–
עו"ד, ראש אשכול סדר פלילי וראיות, משרד המשפטים
רותי תוינה
–
מ"מ ממונה מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משרד החינוך
טלי יוגב
–
ראש אגף בכיר מניעה טיפול
ושיקום הרשות הלאומית לב
י טחון
קהילתי- המשרד לב
י
טחון לאומי
טלי אלון
–
מנהלת תחום תוכניות משלימות, משרד הרווחה והב
י
טחון החברתי
קובי בוזו
–
מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר
רפ"ק
תמר טופז שם טוב
–
קצין ייעוץ וחקיקה, מדור נוער, משטרת ישראל
יעל רוזנקרנץ
–
קמ"ד אח"מ יועצת משפטית, משטרת ישראל
רפ"ק
טל פז מזרחי
–
קמ"ד אח"מ וטכנולוגיות, יועמ"ש, משטרת ישראל
ענבר בזק
–
חברת כנסת לשעבר
מוסי רז
–
חבר כנסת לשעבר
נועם וילדר
–
עו"ד, מנהלת תחום בריאות, המועצה הלאומית לשלום הילד
שירה כסלו
–
,מנכ"לית המיזם הרב מגזרי למיגור העישון
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
2
עמוס האוזנר
–
עו"ד, יו"ר, המועצה הישראלית למניעת עישון
פאתן ג'טאס
–
מנהל הפעילות בחברה הערבית, האגודה למלחמה בסרטן
אירינה טולצ'ין
–
מקדמת בריאות, האגודה למלחמה בסרטן
סימא ווצלר
–
רכזת מקצועית רשת ערים בריאות בישראל, מרכז השלטון
המקומי
'פרופ
דיאן לוין
–
מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות כללית, קופות החולים
שרי נתן
–
חברת עמותת מדעת מדע ומידע למען בריאות המשפחה
מאור ציון
–
מרצה בבית ספר לגמילת עישון
ליאל סרוסי
–
דוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית
מוזמנים
:באמצעים מקוונים
ד"ר
אופיר לבון
–
יו"ר החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה, ההסתדרות הרפואית בישראל
ד"ר חגי לוין
–
יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל
:ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל
ו
ת הוועדה:
בת שבע פנחסוב - מנהלת הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
תמי ברנע- מנהלת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
רישום
:פרלמנטרי
רינת בן מוחה, חבר תרגומים
רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-
דיוקים והשמטות
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
3
שימוש מסכן חיים בסיגריות אלקטרוניות-
דיון מעקב מיום22.3.23
:היו"ר בועז ביסמוט
אנחנו התכנסנו כאן היום לישיבה משותפת עם הוועדה המיוחדת לזכויות הילד ברשות ידידי,
חבר
ה כנסת ,אלי דלל, לדיון מעקב בוועדה שהיא בראשותי בנושא שימוש מסכן חיים בסיגריות אלקטרוניות
נוכח סכנה חמורה וממשית לבריאות הציבור. לצערנו הרב, אנחנו באמת דנו בזה כזכור לכם ממש לפני
שיצאנו, אני מסתכל פה על החברים שיושבים כאן, חלק מהם שישבו איתי ודנו בנושא ולצערנו הר ב ראינו
שהשימוש בהם גרם למותו הטראגי של הנער
מ ידן קלר ברוך זכרונו לברכה בן16
בלבד בבית החולים
.שניידר
כמובן שאנחנו מחזקים את ידי המשפחה ושולחים להם, בשם כולנו אני בטוח, את תנחומינו
הכנים. אני רק אגיד שבסוף השבוע צלצלתי לחברי בבית החולים שניידר, לצערי הר ב אני מכיר את בית
החולים המעולה הזה, לא המצוין, פשוט אחד הטובים מבחינתי בעולם, באמת בית חולים מציל חיים, על
מנת לוודא ולבדוק באמת, כי יש הטוענים כי אולי זה נגרם כתוצאה מדברים אחרים, מחלות נוספות שהיו
,לנער לפני כן ,ולא
והתשובה שקיבלתי חדש משמעתית אחד מצוות
הרופאים שזה חד משמעית מהסיגריה
.האלקטרונית, העישון גרם לאסון הכבד
עכשיו, בשל איסור לדון בנושאים שנמצאים בתהליך חקירה של משטרה, משטר
ת
ישראל ומשרד
הבריאות, הנושאים עצמם לא יעלו על סדר יומה של הוועדה, זו הנחיה, זה שיהיה ברור, אני אומר את זה
שוב, בשל איסור
לדון בנושאים שנמצאים בתהליך חקירה של משטרה ישראל ומשרד הבריאות, הנושאים
.לא יעלו על סדר יומה של הוועדה
עכשיו, למרות פגיעה חמורה בבריאות ונזקים מסכני חיים ובכלל זה תחלואה נשימתית, עד כדי
נזק בלתי הפיך לריאות ומוות, פגיעה בכלי דם שעלולה לגרום למחלות לב, סי כון למחלות סרטן, פגיעה
,בעצבים, נזקים למוח, הרעלת ניקוטין, נזקים למערכת החיסון
הפרעות קשב, וחרף העובדה שהן מהוות
כלי לשאיפה של סמים וחומרים רעילים לא חוקיים באמצעות רכישה ושימוש במחסניות המכילות סמים.
והטיעון האחרון כפי שאמרתי, נחשפנו, אתם זוכרים, לנתונים המדאיגים. אני חושב שאחת האורחות כאן
.הציגה לנו באמת נתונים מאוד מדאיגים
אני גם עשיתי את שיעורי הבית שלי והצטערתי מאוד לגלות שכל מה שאמרנו אז באותה ועדה זה
באמת אמיתי. מה לעשות ויש לי בבית ילד שהוא בכיתה ד', כיתה ד' זה10
הרי אמרתם, דיברתם על ילדים
11-12
ואז שאלתי ילד שדווקא יש לי גישה אליו, הוא קצת גם אומר לי את האמת, הוא במקרה גם הבן
שלי ואני מאוד אוהב אותו ושאלתי אותו
,ואז הבן שלי
בבית ספר מאוד מכובד בתל אביב מספר לי
שהחברים שלו התנסו, ואני לא האמנתי, זאת אומרת כיתה ד'. אגב לא הוא. כיתה ד' ואני נדהמתי ו
מפחיד,
.פשוט מפחיד לראות שכל מה שאמרנו שם נכון
א' האסון ש - - -
ממרחב ישיבה הזו והלוואי והיינו מתבדים וזה לא היה קורה, וכמובן הילדים
הקטנים והגישה, הגישה המאוד קלה לסיגריה האלקטרונית, בין אם זה מסוכן או לא מסוכן הגישה הזו
היא באמת מפחידה. כמובן ש אז
נחשפנ ו לנתונים המדאיגים מאוד המעידים על עלייה חדה ומתמדת
בשימוש בהן כמוצר עישון ראשון בקרב בני נוער, כשמחפשים כמובן ריגושים, רצון למצוא חן, ובמקרה
הספציפי הזה של ילדים, זה כמובן להיות מקובל או להרגיש בוגר, או להיות כזה איני, ולהיות,
סליחה על
,הביטוי אבל
להיות ק .ול
דיברנו שוב שהגיל הולך ויורד, וגם יש את הנושא של השיווק, השיווק האגרסיבי לעיתים מטעה
כאילו הן פחות מזיקות לבריאות. עכשיו, דיברנו אז ואני חוזר על זה היום, על הפערים ברגולציה שנדונו
בדיון הקודם, אני רק אזכיר פה לחברים שיושבים איתנו היום, שאין איסור שיוו ק ומכירת סיגריות
אלקטרוניות בישראל. היעדר אכיפת חוק שאוסר מכירת מוצרי טבק ועישון לקטינים.
תמי סלע:
.אני אחר כך אולי אגיד על זה מילה. כי זה לא , יש איסור אולי הוא לא מובן מספיק
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
4
:היו"ר בועז ביסמוט
אחרי .זה נדבר על זה, כל ההערות את תדברי, ומה שתרצי לתקן או לדייק, בשמחה, אנחנו פה
רוצים להיות מאוד קרובים , רוצים לדייק. וישנו עוד נושא שלמען ההגינות, אני לא אשקר שזה גם עסק
מסחרי ואנשים פונים אלינו ומדברים, ולכן אני באופן אישי, אני לא יודע לגבי ידידי
אלי דלל או
חברי
הכנסת פה שאיתי או אחרים, אני לא מומחה, אני לא מומחה לסיגריות אלקטרוניות, אני גם לא מומחה
לסיגריות בכלל, אני גם לא מומחה לעישון,
.אני אפילו אוסיף תודה לאל
אבל באמת, האם יש כפי שאומרים, באמת, הבדלים בין הסיגריות עצמן?
תלוי המקור, זה גם מה
שמנסים להצי ג לנו. אם זה נכון גם את זה אני רוצה לבדוק כאן יחד עם אלו שהם יותר מומחים ממני. כיצד
הדיון כאן יתנהל? אני חושב שידידי אלי
ש יחד איתי או אני יחד איתו, איך שאתם רוצים, אין פה מאבק
אגו בין שני יושבי הראש, יספר לנו איך אנחנו ננהל את הדיון הזה. אני כן הייתי מציע שחברי כנסת שטרחו
.ובאו לפה היום, באמת ישמיעו ויביעו את דעתם, כי הנושא הוא לא חשוב, הנושא הוא מאוד מאוד חשוב
.תודה רבה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
תודה לחברי ידידי חבר הכנסת בועז ביסמוט. גם אני מצטרף לחזק את ידך ב ערב יום השואה, זה
דבר שאסור שיקרה לאף חבר כנסת, בכלל לאיש ציבור. כיו"ר ה
ו ועדה המיוחדת למאבק בשימוש וסמים
ואלכוהול אני מבין שקיימתם מספר ישיבות ולכן אנחנו רוצים פה את הישיבה המשותפת ואני כיו"ר
.הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, שגם לנושא הזה נחשפנו
כמובן, בשם הוועדה, אנחנו שולחים תנחומים למשפחת קלר על מותו של מידן. אנחנו ננהל את
הישיבה עד10:15
,, לחברי הכנסת הקיימים וחברי הכנסת לשעבר ניתן אפשרות לדבר כמעט ללא הגבלה
אבל ת
י קחו את הזמן באמת שלא נצטרך להפסיק אתכם. משרד הבריאות בנה איזושהי מצגת אז נשמע גם
את משרד הב ,ריאות. כל השאר, אני מאוד מבקש, שלוש דקות אנחנו רוצים לדעת בעד נגד ומה הבעיות
.אבל ממש בצורה מתומצתת כי הנושא נדון, ידוע, ואנחנו צריכים באמת לדאוג לילדים
אז החשיבות היא לא להרבות במילים, אלא להיות מאוד מאוד תמציתי בכל הנושא הזה. אין ספק
שיש פה איזשהו קו שבו חס וחלילה, וזה גם מגיע בסוף, מי שמשתמש בסיגריה יכול בסוף להגיע גם לסמים
וכך הלאה. לכן כל הדברים האלה ידועים לנו. אנחנו היינו מאוד רוצים בעד נגד ואם כן, מה הסיבות?
אז
.תודה רבה, אנחנו נתחיל בבקשה תמי
:תמי סלע
אפשר כמה הערות מ ?קדימות
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.כן
אבל כל אחד שיציג גם את שמו, כי לא יודעים כולם מי את , אז.תמי
:תמי סלע
.סליחה, תמי סלע, יועצת משפטית של הוועדה לזכויות הילד
:קריאה
- - -
?חברי ועדה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אין שום בעיה, גם חברי כנסת וחברי ועדה וחברי כנסת
לשעבר יכולים לדבר כמובן עם קבלת
?רשות. בסדר100%
.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
5
:תמי סלע
אני מדגישה שוב, כמו
שהדגיש גם יו"ר הוועדה למאבק בסמים ואלכוהול, שאנחנו פה כדי לדון
בעניין העקרוני ולא להיכנס לפרטים אישיים של קטינים שהיו מעורבים במקרה כזה או אחר, בטח לא
במקרה הספציפי ש כנראה הוא מצער כל כך אבל נמצא בבדיקה ובחקירה עדיין. וזה לא המטרה, זו נקודה
אחת. בנוסף גם יש סמכות ליו"ר, אולי אחר כך תקריא אותה, אם יעלה צורך ויעלו פרטים שהחשיפה
.שלהם גורמת נזק בדיעבד למישהו שיבקש להסיר מהפרוטוקול, יש סמכות לעשות את זה
העניין השני כן לדייק משהו לגבי החקיקה הקיימת, זו לא חקיקה שמטופלת בוועדה שלנו, היא
מטופלת בוועדת הכלכלה וב
ועד ו
ת
הבריות בדרך כלל, אבל כן היה תיקון חקיקה גדול בשנת2019
שהכיל
גם איסורים רבים גם בהקשר של פרסומת ושיווק, וגם בהקשר של מניעת עישון במקומות ציבוריים, שהיו
חלים על מוצרי טבק ועישון, הכיל אותם גם על
סיגריה אלקטרונית. בעצם היום ההגדרה של מוצר עישון
.כוללת במפורש סיגריה אלקטרונית. יכול מאוד להיות שיש בעיה באכיפה
חוק אחד שלא הוחל, אגב אמרתי פה ליו"ר, שלא הוחל על מוצרי עישון אחרים שהם לא טבק, זה
חוק שמחייב דיווח לכנסת ולוועדת הבריאות על נזקי העישון, וה וא חל משום מה רק על מוצרי טבק. אבל
ההוראות עצמן,
,הנורמטיביות שהן כוללות בעיקר באמת הגבלות על פרסום ושיווק, עם סייגים מותרים
.הגבלה, איסור על מכירה והשכרה לקטינים, זה חל גם על סיגריה אלקטרונית
האם אוכפים את זה? שאלה נפרדת ומה הבעיות באכיפה. יש למשל צו אפ ילו שהרחיב לגבי
מוסדות חינוך, ראה בהם כמקום ציבורי כולל כל השטחים הפתוחים, כולל פתח בית הספר, ובלי אפשרות
אפילו לקבוע אזור עישון,
בשונה ממקומות אחרים. זאת אומרת קבעו באופן גורף שמוסדות חינוך הם
אזור ללא עישון גם לעניין סיגריות רגילות וכל מוצרי הטבק, וגם לע ניין סיגריות אלקטרוניות. כך שיש
.חקיקה שחלה על זה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
תודה תמי, אני רק רוצה להקריא דבר שהתבקשתי. כידוע, ישיבת הוועדה מוקלטת ומשודרת
לפרו
ט וקול, וגם שידור הישיבה יפורסמו באתר האינטרנט של הכנסת. ככל שיעלו עניינים
ה נוגעים לקטינות
וקטינים שיש חשש שעברו הטרדה מינית או פגיעה מינית, עבירת אלימות או עבירה של התעללות, שיעלה
דבר שיש בו ליחס להם עבירה או מקשר אותם לבדיקה, טיפול או אשפוז פסיכיאטרי
ו טיפול
ב השגחה של
עובד סוציאלי, התאבדות או להליך
פלילי
בבית המשפט, חל איסור על פרטים מזהים שלהם, ולכן הם לא
.יצולמו או יוקלטו ולא יכללו פרטים מזהים שלהם בפרוטוקול הדיון
כמו כן, בגלל רגישות הנושאים הצפויים לעלות בישיבה זו, אנו קובעים כי בהתאם לסעיף120
,בתקנון הכנסת, ככל שתהיה בקשה מטעם חבר כנסת, שר או נציגו או אם יעלה צורך,
והכל לשם הגנה על
,קטין או חסר ישע, יימחקו מהפרוטוקול המפורסם לעיון הציבור פרטים מזהים של דוברות בשל קטינות
דוברים או קטינים, כמו כן, ככל שהדבר יידרש לבקשת משתתף אחר בישיבה עם העמדת הפרוטוקול לעיון
,הציבור עשויה לגרום נזק לו או לזולתו. זהו
.תודה
:היו"ר בועז ביסמוט
,אוקיי אנחנו נתחיל דווקא עם חברי הכנסת, חברת הכנסת דבי ביטון. כפי שראיתם אתם זכיתם
לזמן בלתי מוגבל, אבל עדיין אני רוצה לשמוע את כולם.
:)דבי ביטון (יש עתיד
,טוב
כבוד יושבי הראש, כ מובן אני מצטרפת לחברי חבר הכנסת דלל שאני מוקיעה את ההתנהגות
ביום השואה,
ואני מקווה שבאמת מראות כאלה לפחות לא ייראו. אני כמובן משתתפת בצערה של משפחת
קלר. לדאבוני, דווקא הנסיבות האלה, אף על פי שכ
פ י שחבר הכנסת ביסמוט כבר אמר שזה דברים שכן
דנו, אבל לאור המקרה שהגיע לפתחנו עכשיו, כשמדובר בילד, בבחור צעיר, בנער, אז אני חושבת שזו העת
.לעשות מעשה ולקבל החלטות והחלטות משמעותיות
בסך הכל הכללי, ההיתממות אדוני, שמדובר באיזשהו מוצר ידידותי, זה רחוק מהמציאות. הרי
,ברור לנו שכל חומר שייכנס לגוף, שהוא לא חומר טבעי ומותר יש בו את הסיכון, יכול להיות שאין לנו
,כרגע את כל המידע הרפואי, אבל אין ספק שאם במדינות, דווקא מדינות פחות מתפתחות מאיתנו
כשמדובר לפחות ב-
47
,מדינות שבכלל אוסרות היום את השימוש בסיגריה אלקטרונית, כמו ארגנטינה
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
6
ברזיל, קולומביה, טורקיה, אם הן השכילו להבין שככל
הנקרא המוצר הזה לא צריך להיות במדפים, אז יש
מקום להערכתי באמת לסלקו, כי למעט אינטרס כלכלי אני לא רואה שום סיבה שילדים ונערים ישתמשו
.במוצר הזה
אני גם מתחברת למילים שאמר כאן חבר הכנסת יושב הראש ביסמוט, כי גם אני באמת באחת
הפעמים הייתי במספרה וראיתי פשוט ילדה בת11
משתמשת. ואז אמרתי לאמא סליחה מה זה? אז היא
אומרת לי לא יש לזה טעם וזה, אמרתי לה אבל זה ברור לכם שזה התמכרותי? הרי בסוף זה ממכר. ומפה
להגיע לשלבים המאוחרים והניסיון לאתגר את הילד מעבר, הוא מאוד קרוב. ועמדתי, אדוני, כחברת
הוועדה שיש ליצור איסור מו
חלט,
בטח שאין השגחה לא בפיצוציות, אין שום פיקוח. קל וחומר שמדובר
בילדים, אני כבר לא מדברת על מבוגרים שיכולים לקחת אחריות כמו בסיגריות, אבל לפחות לתחום את
.זה באיסור מוחלט. תודה אדוני
:היו"ר בועז ביסמוט
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן
.הנה עכשיו בבקשה
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-
:)תע"ל
תודה רבה כבוד שני יושבי הראש. אני קודם כל מודה לשניכם על קיום הדיון הזה. אנחנו נכון
בפגרה, אבל הנושא מחייב באמת ישיבה כזו במיוחד לאחר המקרה המצער. אני מצטערת
להגיד שהיה
צריך לקרות דבר כזה כדי שבאמת נצא
מהבלגן
שאנחנו נמצאים בו בחודשים האחרונים, ולהסתכל טוב
,מאוד על מה שקורה מתחת לעיניים שלנו, והאף שלנו, כדי להבין שיש נושאים מאוד חשובים שאנחנו
.לצערי הרב, מזניחים, לעומת הנושאים שהם גם חשובים
אני חושבת שאין אחד
מאיתנו שלא קרה לו שהוא עבר בכביש או נכנס לאיזשהו מקום ונתקל
בילדים, ואני אגיד ילדים לא נוער כי הם ילדים, מעשנים, מעשנים
את ה סיגריה אלקטרונית. אני, בעיר
,שלי, אני יכולה להיות באוטו ולעצור ליד מעבר חציה
וילכו להם שניים שלושה ילדים, כל אחד עם סיגריה
בפה, ואש .כרה ככה ברחוב, כאילו לא קרה כלום
אני חושבת שהגיע הזמן שאנחנו נעשה צעדים עוד מרחיקי לכת, במיוחד כאשר אנחנו מדברים
על
עישון של ילדים. היום, השוק הזה פרוץ לגמרי. יש כל מיני סיגריות, התחלתי לשאול ביומיים שלושה
האחרונים והבנתי שזה רץ בין30
שקלים, כי התחלתי לחשוב איך יכול להיות שילד, מה, ההורים שלו לא
מבינים שהוא מוציא כסף רב מדמי הכיס שלו, ולא שואלים איפה הכסף הזה? ידעתי על70
שקלים
סיגריות, התברר שיש סיגריות של30
שקלים שאף אחד לא יודע מה נמצא בתוך הסיגריות האלקטרוניות
האלה? בטעמים שונים, כך שמי שמעשן לא נש
אר לו, לא ריח ולא טעם מר בפה, וככה הילדים ממש, ב-
30
.שקלים יכולים לקנות כמה שהם רוצים. הגיע הזמן לקחת צעדים יותר דרסטיים
את העניין של אלה שמוכרים, צריך באמת אכיפה יותר מוגברת של מכירת הסיגריות האלה על ידי
חנויות לילדים קטנים. ושלא ישלו אותנו, לא מבוגר הו ,לך קונה להם, הילדים בעצמם נכנסים לחנויות
,רגיל, קונים ויוצאים כאילו לא קרה כלום, כאילו לא עוברים על החוק. דבר שני, העניין של המיסים
המיסים על הסיגריות האלה. אני חושבת שהגיע הזמן גם כן להשוות אותם באופן כללי למה שק
ו רה. אני
לא יודעת גם כן, פעם בשנים הקודמות
בדקנו את העניין של העלאת המודעות וכמה באמת מוציאים על
העלאת מודעות בעניין של עישון, זה היה תמיד תקציבים ש אי אפשר לדבר על מה התקציב היה, תקציבים
כל כך זניחים. אני חושבת שכדאי מאוד ששתי הוועדות יוציאו קריאה להקצות תקציב מאוד ברור עם
קמפיינים גדולים, עם תוכנ
יות בבית הספר,
.בעניין של העלאת מודעות לנזקים ולאיסור החוקי בחוק
.תודה
:היו"ר בועז ביסמוט
.תודה לך, חבר הכנסת אופיר כסיף, בבקשה
עופר כסיף (חד"ש-
:)תע"ל
בוקר טוב, אני גם רוצה לברך ולהודות ליושבי הראש על
,הישיבה החשובה הזאת, ולמסור כמובן
גם תנחומים למשפחת קלר על האובדן הקשה. אני רוצה רק להזכיר, אני לא ידוע אם זה הוזכר קודם. אבל
הסיגריות האלקטרוניות החד פעמיות או לגווניהן, הנושא הזה עלה גם בוועדת הכספים בשנה שעברה בכל
הנושא של המיסוי שהוא גם בוטל והועלה וה וחזר, ואני מצטרף פה לבקשתה של חברתי, חברת הכנסת
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
7
עאידה תומה סלימאן, שבאמת תהיה השוואה של המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות, או על אמצעי
.העישון האלקטרוניים
:היו"ר בועז ביסמוט
סליחה שאני קוטע אותך, אבל אני חושב שהייתה הפרדה בין סיגריות רגילות לבין סיגריות
אלקטרוניות . אחד עלה ואחד- - -
עופר כסיף (חד"ש-
:)תע"ל
זה גם עלה בוועדת הכספים בזמנו, בכל הנושא הזה גם של חד פעמי, והחומרי מילוי וכן הלאה, אני
לא אכנס לכל זה עכשיו, אבל חשוב להדגיש שגם הנושא של המיסוי,
בין השאר, חייב להיות השוואה בין
.המיסוי של סיגריות, נקרא להן רגילות, לבין הסיגריות האלקטרוניות
עוד דבר שקשור גם להצעת החוק או לחוק שחברי מוסי רז ואני העברנו בכנסת הקודמת, חוק
,שמכיל או מרחיב את איסור הפרסום של מוצרי עישון למיניהם, גם על התקשורת המודפסת גם על
העיתונות המודפסת, בניגוד למה שהיה לפני כן, זה אמנם הדרגתי,
אבל החוק קיים, וכמובן שהוא אמור
,להכיל גם את הנושא של מוצרי עישון, של סיגריות אלקטרוניות זה חלק מהמכלול. אבל חשוב להדגיש פה
ועוד פעם אני לא יודע אם זה הוזכר קודם, שהסיגריות האלקטרוניות ה
ן המס ,לול של הצעירים, במיוחד
להיכנס להתמכרות של סיגריות רגילות,
.וגם עושים בזה שימוש, החברות מודעות לכך ועושות בזה שימוש
לא בכדי, בשיעורי התנסות לפי הנתונים שאצלי, מ-
2018
כשהסיגריה האלקטרונית נכנסה
לשימוש, לפחות מהסוג שלJUUL, יש עליה בקרב צעירים ובני נוער בה תנסות בסיגריות אלקטרוניות
.ומכאן גם בעישון "רגיל" מה שמכונה שער הכניסה
,רק לתת לכם את המספרים לסבר את האוזן. יש ירידה בגיל התחלות העישון זאת אומרת
בגילאים,, שימו לב
בין12-14
ב-
2021
התחילו לעשן3.4%, ב-
2022
זה קפץ לכמעט14%
, בגיל
12
,
בין12-
14
. שיעור העי שון היומי בקרב בני15-17
מ-
2019
שזה היה4.7%
, עלה לכמעט10%
ב-
2022
, זאת אומרת
צריך להבין שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא לא רק שער כניסה לעישון, מעבר לכך כמובן שאנחנו
יודעים שזו סכנה בפני עצמה, זה לא רק שער כניסה לעישון הרגיל, אלא זה גם בעצם כמעט מוביל, מב חינת
אחוזים, בהכרח לעישון רגיל.
וצריך לתת גם על זה את הדעת, כאשר לטעמי, ובכך אני אסיים, בשורה
התחתונה, בסופו של דבר, צריך לדעתי להגיע למצב שבו יש איסור מוחלט של יבוא ומכירה של סיגריות
.אלקטרוניות בישראל
אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות:)הילד
?זה עם הגבלת גיל או בלי הגבלת גיל
עופר כסיף (חד"ש-
:)תע"ל
.לדעתי בסופו של דבר זה צריך להיות אסור, בכלל
:)דבי ביטון (יש עתיד
מכובדי צריך לזכור ש
ה,נוער שלנו חשופים לכל הפלאפונים עכשיו
יש להם גם מספיק סכנות
.חיצוניות, אנחנו לא צריכים גם גופניות
:היו"ר בועז ביסמוט
חברת הכנסת לימון סון הר מלך, בבקשה.
:)לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית
טוב אז באמת
ת
ודה רבה ויישר כוח על
הדיון החשוב הזה, וגם אני רוצה להשתתף ולשלוח
תנחומים למשפחת קלר, באמת אובדן קשה ולא מובן, ממש, כאילו. אני רציתי כן לדבר, על ההיבט
ההתמכרותי של הדבר הזה. הסיגריה האלקטרונית הזאת היא נראית משהו נורא נורא ידידותי, אני
חיפשתי, אני עכשיו, ניסיתי לחפש מחקרים שמר אים קשר בין הסיגריה האלקטרונית לבין תחלואה, בין
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
8
תחלואה מסכנת חיים, לא הצלחתי למצוא. ולכן יכול להיות שזו הסיבה שהדבר הזה מצטייר כמשהו נורא
נורא ידידותי. איך אמרתם? יש טעמים,
זה צבעוני כזה, זה נחמד. ולכן, אני חושבת שאם היינו מצליחים
למצוא איזשהם
ה
קשרים מבוסס י עובדות, מבוססי מחקר, של קשר ישיר בין עישון סיגריות אלקטרוניות
.לבין תחלואה, גם אם היא לאורך זמן, גם אם לא משנה מה, אני חושבת שזה משהו שקצת היה ככה
:קריאה
יש- - -
:)לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית
יש ,? כי אני אומרת אני חיפשתי, אפילו הלכתי לממ"מ אז ראיתי שיש איזשהם דברים מאוד מאוד
.כלליים, אבל מחקרים מבוססים
:היו"ר בועז ביסמוט
.אני חושב שבמהלך הדיון אנחנו נהיה חשופים למחקרים שבוצעו או שבתהליך היום
לימור סון
:)הר מלך (עוצמה יהודית
.אז אני אשמח לשמוע, כי אני לא הצלחתי למצוא
אז אם אני לא הצלחתי למצוא- - -
:אפרת אפללו
,מרכז המידע של האגודה של המלחמה בסרטן יביא את המחקרים שאנחנו עמלנו לאסוף אותם
ונציג אותם כאן ממש עוד מעט.
:)לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית
מעולה מעולה, כי באמת אני חושבת שהמחקרים האלה יכולים להיות למען יראו וייראו, כי מידת
הדין שעומדת שם ואומרת להם חבר'ה
.זה לא כזה
:אפרת אפללו
,בוודאי שהכל כבר מבוסס.אנחנו ריכזנו את זה ונביא לכאן נתונים
:)לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית
מעולה. כי אנחנו רואים שגם גיל השימוש הולך ופוחת, והשימוש הולך ועולה ובאמת הנתונים
מאוד מאוד מדאיגים, ואני חושבת שיותר חשוב להתייחס לפן ההתמכרותי, יש פה התמכרות. תבינו, גם
אם זה בסוף מוביל לסיגריות, שזה באמת משהו שיש איזושהי הסכמה, שלעישון סיגריות, הסכמה בסיכון
ובהתמכרות שבדבר, צריך להבין, זה לייצר התמכרות בגיל צעיר. זה ממש. עכשיו אני גם מסכימה בנקודה
הזאת שאני נגד הכנסת חומרים לגוף, חומרים רעילים לגוף, חו מרים ממכרים לגוף בכל דרך שהיא. אני
מגיעה מעולם של בריאות טבעית אז גם זה בכלל מדבר אליי הנושא הזה. אבל אני חושבת שאנחנו צריכים
לתת את הדעת, כי מעבר לסכנה אפילו הרפואית שצריכה להיאמר וצריכה להיות מונחת על השולחן בשביל
שבאמת, עוד פעם, למען יראו וייראו, אני חו שבת שצריך לתת את הדעת על הנושא ההתמכרותי. מה אנחנו
?מגדלים שם
:היו"ר בועז ביסמוט
100%
תודה רבה. חברת הכנסת טלי גוטליב, ולאחריה חבר הכנסת לשעבר מוסי רז. ובינתיים אני
.נהנה להכניס לגוף מים. זה גם טעים וגם לא מזיק
לימור ס:)ון הר מלך (עוצמה יהודית
.מים זה נפלא. עם לימון זה בכלל טוב
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
9
:היו"ר בועז ביסמוט
?כן טלי
:)טלי גוטליב (הליכוד
תראו אני לא יודעת, אני אשמיע דעה קצת אחרת בהיבט אחר לגמרי.
:היו"ר בועז ביסמוט
לכן פניתי אליך.
:)טלי גוטליב (הליכוד
אין שאלה בכלל שיש בעיה בעישון, ואין שאלה שיש בעיה עם הסיגריה האלקטרונית. אני לא
נמצאת כאן, עם כל הכבוד, במסדרת החלטת התקינות של הסיגריה האלקטורנית. ומי קבע את
?התקינה
ומי קבע אם היא ככה או אחרת? ואם מוציאים אותה מהחוק או לא מוציאים אותה מהחוק? זה לא דיון
.פה
,אנחנו בוועדה לזכויות הילד ואנחנו מחוקקים פה ואנחנו צריכים לבדוק מה אנחנו יכולים לאסור
ותפיסת העולם שלי, היא לאסור כמה שפחות. כי אני לא מתערבת באוטונומית
.הפרט גם אם זה קטינים
החוקים הקיימים בישראל יש להם מדרג איסורים שקשורים להוקעת העישון כעישון, העובדה של עישון
במקומות ציבוריים וכולי, צריך לדון אגב, בוועדות אחרות, אם אוכפים את זה או לא אוכפים את זה מתי
ולמה וכמה? אני נמצאת פה בוועדה זכויות הילד, ואני צרי כה לדאוג לילד שמעשן. אם נדמה לכם שאתם
.יכולים לאסור על קטינים, אני נגד איסורים מיותרים על קטינים. תמשיכו לחלום, זה לא קורה
אני אולי נראית צעירה מה שאני לא. אני, יש לי ילדים גדולים, יש לי ילד נשוי, אני מכירה את
העולם הזה, יש לי ילד מעשן לצערי, מגיל13, לא
יכולתי למנוע את זה ממנו גם כשמאוד רציתי. לכן אני
אומרת אין שאלה פה שזה ממכר, אין שאלה שזה מסוכן, אנחנו לא בשיח הזה. אנחנו בשיח אחד, האם
אנחנו יכולים כרגולטורים להתערב או לחוקק איסור שימוש?
במסגרת הוועדה לזכויות הילד לאסור איסור
שימו, אני נגד מוחלט של איזו שהי חקיקה שתאסור או תהפוך לעבירה פלילית, איסור שימוש בסיגריות או
בסיגריה אלקטרונית, כי המטרה הסופית היא גם להגיע לסיגריות, ושלא תבינו, אני לא מעשנת ואני שונאת
את הריח של הסיגריות, אבל זה לא מעניין אף אחד,
זה עולמי שלי, ועולמו של האחר זה לעשן, וזכותו שלו
וא .ני לא מתערבת בדבר הזה, כי זו אוטונומית הפרט פה
תזכרו, כשאנחנו פה מחוקקים אנחנו צריכים לדעת מה אנחנו עושים. אם אנחנו בתקינה, התקינה
זו ועדה אחרת של הסיגריה האלקטרונית, מה יש בה, אין בה, מה היא עושה או לא עושה, מיטיבה או לא
מיטיבה. ושלא תתבלבלו הטרגדיות ה ן נוראיות והאסונות הם נוראיים, אנחנו לא פה, אף אחד לא ישמע
מהפה של אף חבר כנסת שהאסון הוא לא זוועתי. השאלה מה כח"כים בוועדה לזכויות הילד, האם מותר
לי או נכון לי לעשות? זאת לא שאלה שזה אסור, רק שאני אומרת שבני הנוער, אחד, גם הגילאות, אתם
צריכים להבין שגיל ה קטינות נקבע בחוק הכשרות גיל18
שזה אבסורד בפני עצמו, כי אל תשכחו שילדים
כבר בגיל13-14
הם כבר בגירים, הם יודעים מה הם רוצים, הם לא רוצים שנחליט עליהם, ככל שאנחנו
נרצה להחליט עליהם הם רק יתמרדו נגדנו הרבה יותר. זו חשיבה הרבה יותר מורכבת, צריך בכלל לחשוב
האם
גיל18
זה גיל לקביעת
אפוטרופסות
אישית של אדם על עצמו. זה נראה לי מופלג בגיל, זה נראה לי
.גבוה מידי
?אבל מה שאני רוצה לומר כאן, אני לא נכנסת לשאלה שזה ממכר או לא ממכר, נורא או לא נורא
זה נורא. השאלה אם כמדינה אני מתכוונת לאסור. במסגרת העובדה שאני דואגת ב ,וועדה הזאת לקטינים
אני לא מתכוונת לאסור, אני מתכוונת לעודד תרבותית, חינוך בעניין הזה, חשיפה, היא קיימת,
אז לפחות
תתנו במסגרות החינוך, דברו על זה, תגידו מה הסיכונים, שלא תתבלבלו זה גם לא מפחיד נוער,
,סיכונים
אני גם לא צריכה
לאכול סוכר, וזה מסוכן לי מאוד וא ני אוכלת סוכר ומתוקים. הבעיות של שימוש בדברים
שהם מורכבים ואסורים, זה באמת פילוסופיה מוחלטת ושלמה. אבל כאן, אני אומרת פה, אני לא מוכנה
.לאסור פוזיטיבית בחקיקה התערבות רגולטורית בשום צורה
ההתערבות צריכה להיות אם הסיגריה האלקטרונית הזאת יש בה בעיה במסגרת ה תקן שהיא
,קיבלה וזה לא נבדק נכון, צריך לתת על זה את הדעת. אבל ברגע שזה עבר אישור כזה או אחר של תקינות
,אני לא מתכוונת לאסור. החוקים הקיימים שקשורים לאיסור מכירה לקטינים, ואיסור פרסום וכולי הם
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
10
חוקים שקיימים, מצוין. דרך אגב, אם מישהו חושב שזה מנע לעשן, בהצלח ה, לא מונע ולא שום דבר. אבל
בסדר, זה מכער את העניין .בסוף בסוף דעתי שלי היא כזו שהגם הזוועה של האסון, ואני בטוחה שהוא לא
היחיד לצערי, אני רק אומרת, רמה רגולטורית אין לה שום זכות להתערב או לאסור או ליצור חלילה
עבירה פלילית לקטינים. מספיק גם ככה יש חוקים מיו.תרים, אין צורך להוסיף את זה
:היו"ר בועז ביסמוט
תודה רבה טלי. רק להגיד דבר אחד, הדיון הוא במשותף גם עם הוועדה המיוחדת למאבק
בהתמכרויות. זה חלק מ - - -
:)טלי גוטליב (הליכוד
,אני רק אומר לך אדוני
יו"ר הוועדה להתמכרויות חבר הכנסת ביסמוט, אני רק אומר הרי דעתי
הרבה יותר, באשר להתמכרויות הרי אני בכלל אומרת שצריך לבטל עבירות של החזקת סם לצריכה
עצמית, כי אני אומרת לא ככה נלחמים,
.לא, לא נלחמים בענישה ובעבירות פליליות בבעיית התמכרות
צ
ריך למצוא לזה פתרונו ת אמיתיים, לא על דרך איסורים פליליים שרק גורמים להתנגשויות בין הרשות
.לבין האזרח
:היו"ר בועז ביסמוט
.זוהי דעתך, אני מניח שנשמע גם דעה אחרת
:)דבי ביטון (יש עתיד
אני מקווה שזה לא יגלוש לשימוש באלכוהול.
:היו"ר בועז ביסמוט
.חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, ואחר כך נעבור לבעלי המקצוע
:)לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית
.אולי לאסור פרסום ושיווק של סיגריות
:)טלי גוטליב (הליכוד
.זה כבר אסור
:מוסי רז
.אני רוצה להודות ליושבי ראש הוועדה על הדיון. תראו, סיגריות בכלל זה לא איזשהו ריח לא נעים
סיגריות היא הרוצחת הגדולה ביותר בהיסטוריה של האנושות, והסיגריה גם בישראל רוצחת אלפי אנשים
,בשנה8,000-9,000
זה לא כל כך חשוב כרגע, וכ-5
מיליון איש בעולם מידי שנה. על זה אנחנו מדברים. בין
הנרצחים גם כאלה שלא מעשנים. ולכן כשאנחנו באים לדבר על נזקים של סיגריה אלקטרונית,
שאנחנו לא
יודעים עדיין מה הנזקים משום שמדובר במוצר חדש, אם היינו מנהלים דיון
על ה סיגריה שנים לאחר
הופעתה, ל א היינו יודעים שיש נזקים, לא היינו יודעים שאפשר לחלות בסרטן, לא היינו יודעים שאפשר
.למות מזה. אותו דבר לגבי הסיגריה האלקטרונית, מדובר במוצר חדש
מה שאנחנו כן יודעים ראשית שהוא מזיק, גם אם אנחנו לא יודעים בדיוק כמה, שנית שהוא
ממכר, שלישית שהוא מבוא לסיגריו
ת,
כפי שאמר חברי חבר הכנסת עופר כסיף, וכאן אני רוצה להגיד
משהו, אני בכלל לא מתייחס לסיגריה כסכנה לזה שיצרכו אחרי זה סם אחר, כי ייתכן שסיגריה
זה
הסם
המזיק ביותר שיש. בוודאי בין הסמים המזיקים ביותר שקיימים. אז זה לא שסיגריה היא איזו מבוא לדבר
אחר, זה הדבר עצ
מו,
שהורג אנשים והורג ילדים והורג מבוגרים, ואת זה אנחנו צריכים לזכור ובזה
.להילחם
עכשיו, בואו נתחיל מזה שיש לנו כבר חקיקה. אם, לפי הבנתי את החקיקה, וכאן תתקן אותי
היועצת המשפטית אם אני טועה,
אם מישהו מכר לילד בן16
סיגריה אלקטרונית או כל משהו אחר, הוא
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
11
עב ריין. וכאן צריכה, לא רוצה להתערב בחקירה של משטרה, אבל כאן צריכה להיות חקירה, לא יודע איזו
עבירה
זו בדיוק, יכו להית שזה אפילו גרימת מוות ברשלנות, אני לא יודע, לא רוצה להגיד מה זה. אבל הוא
עבריין בעבירה פלילית וצריך לטפל בו, וצריך לטפל בדברים האלה. למה אם זה
היה אלכוהול היינו יותר
נזעקים? למה על אלכוהול שומרים יותר? אלכוהול מזיק אבל פחות. למה אז היינו נזעקים יותר? אז אני
.חושב שצריך קודם כל לטפל בחוקים הקיימים
שנית, אם באמת צריך לבדוק, חברי חבר הכנסת עופר כסיף, נכון שהעברנו חוק,
ועוד פחות משש
שנים ישראל כבר
תהיה עם איסור מוחלט על פרסום בכל מדיה אפשרית, לצערי זה ייקח קצת זמן אבל זה
פחות משש שנים כבר, אם מישהו חושב שזה מחריג סיגריות אלקטרוניות אז צריך לבדוק את זה. אם יש
.הקלות בפרסום היום, צריך לבטל אותן. זה אני חושב שצריך לקחת בחשבון
נושא נוסף, ישראל חתמה ע
ל האמנה הבינלאומית למלחמה בעישון
כבר לפני כמעט20
שנים, נדמה
לי19
שנים. מאז, עדיין לא מימשנו סעיפים רבים באמנה כולל איסור עישון וכלל הוצאת הזבל הזה
.מהדיוטי פרי
:)טלי גוטליב (הליכוד
.לא, זה חלק מההגדרה, סליחה שאני מפריעה לך מוסי אני בדיוק לא רציתי להגיד את זה , מה
שנקראה מזכרוני ,, חוק איסור פרסומת הגבלה ושיווק של מוצרי טבק ועישון לקטינים, עם ההתייחסות
ההג
דר.ות שם כל כך גורפות שזה כולל גם סיגריה אלקטרונית, איך שלא תבדוק את זה
אם מישהו תהה
בעניין, ההגדרה מאוד מאוד רחבה וכוללת גם סיג.ריה אלקטרונית, אסור למכור אותה לקטינים
:מוסי רז
כיוון שעורכת דין סלע הצביעה בצדק, על זה שיש הקלות מסוימות.
:תמי סלע
יש סייגים לגבי פרסום לגבי כלל הסיגריות, למשל בעיתונות המודפסת.
טלי:)גוטליב (הליכוד
.המכירה והאספקה לקטין ברורה ומובהקת, נכנסת לחוק הקיים
:תמי סלע
.יש שם סייגים
:מוסי רז
ישראל התחייבה לממש את האמנה והיא צריכה לעשות את זה. ועוד שני דברים ממש בקיצור כי
הם נ
אמרו, חברת הכנסת ביטון אמרה בצדק, אנחנו צריכים להצטרף ל-
47
מדינות שכבר אסרו את
השימוש בסיגריה האלקטרונית, ועד אז, כיוון שזה דורש חקיקה, צריך שר האוצר פשוט בצו להשוות את
.המס, אולי אפילו שיהיה מס יותר גדול מאשר סיגריות רגילות
:היו"ר בועז ביסמוט
100%
., תודה רבה. ענבר בזק
:)טלי גוטליב (הליכוד
גם הפרסום אני חייבת לומר, גם הפרסום אדוני היו"ר, זה באותה הגדרה של מוצ
ר
עישון ולכן
חוזרים לסעיף ההגדרות וההחרגות במילא קיימות כך או כך באותן- - -
:היו"ר בועז ביסמוט
תודה. חברת הכנסת לשעבר ענבר.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
12
:ענבר בזק
.אני רוצה קודם כל להודות ליושבי הראש על הדיון החשוב, ולחבר הכנסת אלי דלל שהזמין אותי
אז אני רק אציג את עצמי, חברת הכנסת לשעבר ענבר בזק. עסקתי בכנסת הקודמת ביח ד עם מוסי וחבר
הכנסת עופר כסיף בנושא הזה. ואני חייבת להגיד שיש לי דה ז'ה וו, בטח גם בת שבע מרגישה את הדה ז'ה
וו הזה, כי היה דיון מאוד מאוד דומה אפשר להגיד אפילו בכנסת שעברה, ואני בטוחה שגם בכנסת שעברה
.שעברה
אני מרגישה שהבית הזה בסופו של דבר מקיים דיונים,
אבל בשורה התחתונה, הוא בוחר להעדיף
את האינטרסים של החברות ליבוא ולשיווק סיגריות על פני אינטרסים של הציבור. אני מצטערת שני
,אומרת את זה בצורה כזאת חריפה. הייתי במספקי דיונים שהנתונים הובאו ויביאו שוב את הנתונים
השאלה מה בסוף הכנסת הזאת תבחר לעשות. והאסון הכבד שקרה השבוע, אני חושבת שיש פה הזדמנות
פעם אחת
לשים- - -
:היו"ר בועז ביסמוט
אפשר גם להיות פחות נחרץ.
:ענבר בזק
לא, אני מאוד נחרצת כי אני הייתי בדיונים האלה, ואני זעקתי מעל בימת הכנסת.
טלי
:)גוטליב (הליכוד
- - - אתם רוצים לעשות שימוש - - -
:ענבר בזק
שניה טלי, אני אענה ואני גם מקבלת הרבה מהדברים שאת אמרת. אני זעקתי מעל בימת הכנסת
שיש כאן הטעיה של חברי הכנסת, ואני רוצה להגיד לכם, חברות היבואנים יושבים,
וזה לא שחברי הכנסת
.הם אנשים רעים שרוצים שהילדים יעשנו, חברות הסיגריות באים ומטעים, הם מטעים במכוון
מה שקורה, אני ישבתי בדיון בוועדה כספים, הם ישבו והציגו את זה כמוצר גמילה. וזה השקר
הראשון. הם באים ומספרים והם יספרו גם לכם,
שזה מוצר גמילה ובגלל זה ועדת כספים החליטה לא
להטיל להם את המס. עכשיו, אין דבר יותר רחוק מהמציאות מזה שזה מוצר גמילה. דובר פה, זה מוצר
כניסה לעולם העישון,
בעיקר ילדים ובני נוער, אני לא אחזור על נתונים שאמרו פה, אני אביא נתונים
.חדשים
אחד הדב
רי ם
זה שהם עו שים שיווק ממוקד לבני נוער וצודקת חברת הכנסת גוטליב, שיש איסור
פרסום,
אבל הם יודעים לשחק על התפר והם יודעים לעשות מניפולציות. ואני הבאתי בכנסת שעברה
,דוגמאות של פרסום. קודם כל הם העלימו מהפרסום את המילה סיגריות, לא קוראים לזה סיגריות
קוראים לזה ג'ול, או קור אים לזה מוצרי אידוי. ובפרסום עצמו, וגם בפרסום בעיתונות, וגם בפרסום לבני
נוער בערוצי הדיגיטל, הם מדגישים את זה שזה מוצר ללא טבק. זאת אומרת, הם בעצם משווקים את זה
כחלופה בריאה לסיגריות. זה השק השני. זו לא חלופה בריאה, וכולנו יודעים שיש בזה, אמנם אין בזה טבק
אבל יש בזה ניקוטין שזה חומר ממכר. ויש בזה עשרות סוגי רעלנים ויביאו פה אנשי העמותות והארגונים
את הנתונים יותר טוב ממני. אבל זה מוצר שנועד למכר, וזה מוצר שיש בו רעלים, ואנחנו
יודעים שהילד
.הזה נפטר בגלל המוצר הזה
יותר מזה, יש עדויות לזה שחברות הסיגריות הול כות למסיבות של בני נוער, ומחלקים את המוצר
הזה שהעלות שלו30
שקלים במתנה כדי לחשוף את הילדים. אנחנו מדברים על נתונים ב-
2021
יש גידול של
100%
של שימוש בסיגריות אלקטרוניות בבני הנוער. דיברו פה על גילאים, אמר חברי הכנסת ביסמוט על
הבן שלך, כן הנתונים מדברים על
ירידה בגיל.
:היו"ר בועז ביסמוט
לא, הוא לא מעשן.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
13
:ענבר בזק
לא, על זה שהבן שלך
.נחשף
:)טלי גוטליב (הליכוד
למיטב ידיעתך הבן שלך לא מעשן.. גם אני חשבתי שהילדים שלי לא מעשנים
:היו"ר בועז ביסמוט
לא, אני כבר רואה את כל המצייצים שגם הבן שלי.
:ענבר בזק
לא, שסיפרת מה שהבן שלך אמר, וגם הילדים שלי אני מקווה שהם לא מעשנים, והם סיפרו לי עוד
דבר שהוא גם מדאיג, שילדים מעשנים בתוך הכיתות. כי
אין לזה ריח, ואין לזה עשן, והמורה לא רואה
.ילדים מעשנים בתוך הכיתות
:היו"ר בועז ביסמוט
צודקת.
:ענבר בזק
אנחנו הסתובבנו פה במסגרת הוועדה בכמה מרכזים לגמילה מהימורים, והם אמרו שם,
מגיעים
אלינו ילדים לגמילה
מסיגריות ומסמים בגיל13
. ילדים שהתחילו לעשן בגיל9 ו-
10
. אנחנו מדברים על
.מספרים שאנחנו ממש בעיצומה של מגפה, והמחיר למערכת הבריאות הולך להיות פנומנלי
אז מה כן ל
ע שות? ואני, הנטייה הטבעית שלי, נטיית הבטן שלי בואו נאסור לשווק את המוצר
הנוראי הזה לגמרי, אבל
אני מבינה ומקבלת את מה שאת אמרת על הפגיעה בזכות הפרט, לכן אני רוצה
.להציע ארבע חלופות עד שנצטרף לאותן מדינות שאסרו על השיווק. ארבע חלופות
אחת, השוואת המיסוי חד משמעתית המוצר הזה צריך להיות ממוסה כמו סיגריה, לא צריך להיות
לו תיעדוף. ואת הכסף הזה של המיסוי להקדיש אותו לתוכניות חינוך בבתי הספר. להוציא מהחוק טעמים
וצבעים, אגב, יש הצעת חוק מוכנה של חבר הכנסת מוסי רז ושלי שהעברתי אותה לחבר הכנסת דלל, רצינו
להגיש אותה אבל הכנסת, לצערי, התפרקה, הסיפור הזה של הטעמים והצבעים הם הופכים את המוצר
הזה, הוא
נראה כמו ממתק. יש הורים שלא מבינים, הילד יכול להסתובב עם זה בבית, הם חושבים שזה
ממתק. הם לא יודעים שזה
רעיל
אני חוזרת ואומרת החברות מטעות. הן מציגות את זה כמוצר שהוא אני
לא אגיד מוצר בריאות, אבל שאין בו טבק והוא לא כמו סיגריה. צריך להוציא את הטעמים והצבעי ם
ולהפוך אותו לפחות אטר
ק.טיבי לילדים צעירים
:)טלי גוטליב (הליכוד
הם לא צעירים, הם בני נוער. אל תשתמשו במונח ילדים.
:ענבר בזק
בן10
.זה ילד
:)טלי גוטליב (הליכוד
בני10
הם ילדים.
:קריאה
3%
מבני10
מתנסים.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
14
:)טלי גוטליב (הליכוד
רק דקה, אני רק אומרת לא ללכת למקרי קיצון כדי שנצליח לעבור איזושהי הבנה. הורים שלא
יודעים שזו סיגריה אלקטרונית, אז יש
שם איזו בעיה, באמת, עם כל הכבוד. יש לנו אחריות של הורים.
:ענבר בזק
אבל לכן גם בפרסום האכיפה צריכה להיות הרבה יותר מוקפדת, ולשים לב, אני אומרת לכם אני
ראיתי פרסומות שעד שלא הסתכלתי באותיות הקטנות לבן על גבי
,אפור המוצר יש בו חומרים מסכנים
.את בטוחה שמשווקים לך מוצר בריאות
:)טלי גוטליב (הליכוד
יכול להיות דרך אגב אפרופו, בגלל שאני, עוד פעם שומרת על אוטונומיית הפרט, יכול להיות
,שהחוק הקיים שכן מאפשר פרסום בעיתונים שהם לא בהכרח לקטנים עם התוספות ועם התולעים ועם
הסיפורים שזה פוגע פה פוגע שם, יכול להיות שפה צריך כן להתערב. יכול להיות ש לא- - -
:ענבר בזק
דבר אחרון, אני כן מקבלת את הטענה שלחלק מהאנשים מדובר במוצר גמילה, אבל צריך להבחין
פה בין הסיגריות החד פעמיות לרב פעמיות. כן יצא לי, עוד פעם בתפקידי הקודם, לשוחח עם אנשים
שאמרו שזה מוצר שעוזר להם להיגמל מעישון. אז מה צריך פה ,לעשות? קודם כל לעשות את ההבחנה
קודם כל לקבל מחקרים שמראים שזה באמת מוצר גמילה וזו לא סתם טענה, ואם זה נכון, להכניס את זה
לסל הבריאות שיקבלו את זה עם מרשם רופא בבית מרקחת ולא למכור את זה בפיצוציות. אם זה מוצר
.גמילה בבית מרקחת עם מרשם רופא ולהוציא את זה מהפיצוציות
:היו"ר בועז ביסמוט
תודה, תודה רבה. אנחנו נעבור עכשיו לשמוע את אנשי המקצוע. קודם כל תודה רבה לחברי
הכנסת ולח ברי הכנסת לשעבר. אגב אני רק אחזק את מה שאמרת, רשמתי פה באמת לפני שלא הושלמה
חקיקה לאיסור שיווק מוצרי עישון בטעמים שאינם טעמי טבק, ואת צודקת וחבל שלא השלמת. אגב ח"כ ל
זה לשעבר זה יכול להיות גם לעתיד, אבל נקווה שנעשה את זה גם כבר, לא יודע, אנחנו נראה, נדון.
:)טלי גוטליב (הליכוד
,זה איסור מכירה, לא איסור שימוש. לא היה מעולם הצעת חוק של איסור שימוש. שיהיה ברור
.לא
:ענבר בזק
.לא, לא דובר על איסור שימוש
:)טלי גוטליב (הליכוד
היו"ר אמר
.בטעות איסור שימוש, אז שיהיה ברור
:ענבר בזק
לא, זה איסור הכנסת טעמים וצבעים.
:היו"ר בועז ביסמוט
אני רוצה עכשיו לשמוע מההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר אופיר לבון יושב ראש החברה
הישראלית לטוקסיקולוגיה, הוא יה.יה איתנו בזום, אני חושב, נכון? בזום. בבקשה
ונגביל לחמש דקות כי
אחרת לא נסיים. אמרת עד10:15
.? קצת בעיה
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
15
:אופיר לבון
בוקר טוב, שלום תודה רבה על ההזמנה. אני אהיה מאוד קצר ויעיל, יש מסמך שהכנתי ונשלח, אני
רופא מומחה בפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית, נמצא פה בכובע של רופא בתחום של הרעלות. הדברים
שנאמרו קודם כל הדרך- - -
סך הכל מעודדים שהידע קיים אז אני לא ארחיב, רק בעצם אחדד את
.הנקודות הבאות
המוצר המדובר הוא, כמו שנאמר, הוא פשוט רעיל וממכר. רק לחדד יש כבר אלפי מחקרים
שעוסקים ב דבר ולא צריך בכלל מה שנקרא, לחקור מעבר, בשלב הזה כדי לקבל החלטות ברמה של- - -
יודעים על הסכנות הגדולות. כדי לדייק יותר, לא רק הניקוטין שמוכר כחומר ממכר ופוגע, אלא יש במוצר
על כל גווניו,
רעלנים שבאופן מובהק הם מסרטנים ,וחומרים נוספים שעושים פגיעות
ובמידה ה אקוטית
הם עושים את אותם נזקים ריאת
י ים כפי שראינו במקרה הטראגי שכולנו נחשפנו אליו השבוע. הדברים
.האלה מוכרים
יש לנו דוגמאות במדינות אחרות כמו ארצות הברית כדי להבין לאיזו מגיפה חמורה אנחנו יכולים
להגיע. ולכן, בהקשר הזה, כש
מסתכלים
על מוצר שאין לו שום תועלת במובן הרחב, לאוכלוסיית מעשנים
וההצעה שרק הוזכרה עכשיו להפוך את המוצר הזה, כאופציה, רק אופציה כמוצר גמילה כי יש אופציות
גמילה הרבה יותר טובות, באמצעות, בעצם,
הכנסתו באיזשהו מסלול לעולם הרפואה ולעשות אותו בצורה
מסודרת, גם אם משמשים במוצר גמילה, אמורים ללוות אותו בהרבה מאוד אלמנטים של הסברה והדרכה
.זה לעולם לא משהו שקונים אותו סתם ככה באיזו חנות צריכה
כל השאר שה רוב מוחלט של האוכלוסייה ל
ח לוטין לא נהנים מהמוצר, וכמו שנאמר זה רק גורם
ליותר בעיו
ת
. אני אגיד את זה כרופא שמסתכל על בריאות הציבור, ויש פה גם את ידידי
חגי פרופסור לוין
שהוא מוביל את הנושא, בריאות הציבור מעבר לחולה הבודד, וכשמסתכלים גם על האוטונומיה של אדם
שהיא חשובה, וכל אדם כולל אני רוצה את האוטונומיה העצמית שלי, תמיד צריך לחשוב על משמעות של
בריאות הציבור, כפי שאנחנו עושים הסדרה בכביש, והסדרה ב
דברים אח רים, צריכים לעשות את זה
.ובאמת תפקידכם כמחוקקים למצוא את ניהול הסיכונים הנכון
במקרה הזה, אנחנו יודעים שההשלכה ברבות השנים, תהיה חמורה ביותר בהעלאה דרמטית של
התחלואה שתשפיע על כולנו ולא על האדם היחיד שבחר את זה, בעיקר כשמדובר על בני נוער, ואפילו
ילדים, הג
דרת הגיל של ילד,, לא משנה איך אנחנו קוראים לזה
,הגילאים באמת מאוד נמוכים חד ספרתיים
בתי ספר יסודיים עד כדי כך. ולכן ההמלצה שלנו, של רופאים שעוסקים בדבר,
זה כמה שיותר להימנע. אין
דבר יותר טוב ממניעה, והמניעה שהצליחה ברבות השנים, זה באמת העלאה גדולה מאוד של המחיר של
הדבר הזה, התמריץ הכספי מאוד משפי
ע, מאוד משפיע , מחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים הוכיחו את
זה, וגם הנושא של המגבלות - - -
:היו"ר בועז ביסמוט
.אוקיי, תודה ד"ר אופיר תודה רבה. נציג או נציגת משרד הבריאות
אפרת אפללו:
ד"ר אפרת אפללו. מנהלת המחלקה לקידום בריאות. אנחנו באמת קודם כל אני רוצה להודות
לוועדה, וזה שיש פה באמת כל-
כך הרבה משתתפים זה כבר אומר הרבה. כמובן, משרד הבריאות משתתף
.מאוד בצער המשפחה
:קריאה
?מצגת
:אפרת אפללו
באמת יש מצגת ואני אשמח אבל אני פשוט חושבת שיש הרבה אנשים שאני הייתי שמחה גם
שידברו ואני אגיד את הדברים המרכזיים. אז קודם כל אני רוצה להגיד שיש הרבה מאוד נזקים, חברת
הכנסת הר סון, ואני גם שלחתי את המצגת, וא
ם
אפשר יהיה לשלוח לכל חברי הכנסת, ויש כמובן גם המון
המון חומר גם באתר של משרד הבר
י .אות ובאתרים נוספים. אז יש כבר הרבה מאוד עדויות
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
16
המוצר הזה, כמו שחבר הכנסת לשעבר מוסי רז אמר, לא צריך לחכות שיצטברו נזקים. כמו
שאנחנו יודעים, כמו שסיגריות רגילות, אם היינו עו צרים אז בזמנו כבר אחרי כמה שנים שכבר התחילו
לה צטבר עדויות, ועוצרים, ונוקטים בהרבה מאוד מהלכים, אז יכול להיות שלא היינו נמצאים היום
במקום הזה בעולם מבחינת תעשיית הטבק, אז לא צריך לחכות. כמו שג'ול, למשל,
,לא נמצאים פה היום
.זה בדיוק אותו דבר
אז יש כבר עדוי ות הולכות ומצטברות על פגיעה וגרימת מחלות תחלואה של לב, וכלי דם, מחלת
ריאות, אני רוצה ספציפית להתייחס למחלת המאיידים, שהיא מחלה שבטווח הקצר כבר, וזו מחלה
שנקראתEVALI
שהיא- - -
syndrome
שזה בעצם משהו מאוד ייעודי לסיגריות אלקטרוניות. זה משהו
שה-
CDC
הגדיר אות
ה כמחלה ייעודית פתוג נומונית לעישון סיגריות אלקטרוניות שבטווח הקצר פוגעת
בריאות בעיקר בצעירים,
זאת אומרת הגיל הממוצע הוא24
וזה כבר בעולם יש מקרים מדווחים החל מגיל
13
. זו מחלה של חום שיעול וקושי בנשימה ויכולה בטווח הארוך לגרום לקריסת ריאות, לנזק בלתי הפיך
ל .ריאות ועד למקרה אחד שאפילו דווח על השתלת ריאות
בעולם מדווחים בשנת2020, מ-
2020
אנחנו יודעים פרצה הקורונה, אז יכול להיות שה-
CDC
הפסיק לנטר, אבל בארצות הברית2,800
,מקרים68
מקרי מוות, מהדבר הזה, ולצערי בארץ אנחנו עדיין
שמענו על כמה מקרים בודדי ם
ואין עדיי ן ניטור, אבל יכול להיות שבאמת הגיע הזמן לעשות מעקב גם על
.הדבר הזה
אז זו בעצם מחלת המאיידים שזו מחלת ריאה בטווח הקצר, ואנחנו לא רוצים גם לחכות ולראות
ויש גם עדויות גם על מחלות נוספות. מבחינת נזקים נוספים, הניקוטין עצמו, הניקוטין זה לא להגיד זה רק
התמכרות,
זה חומר שמשפיע על המוח, ובייחוד על המוח המתפתח, ובייחוד על בני נוער עד גיל24
. וזה
גורם כבר עכשיו בטווח הקצר להפרעות של קשב וריכוז, להפרעות חרדה, להפרעות נפשיות, לד
י ,כאונות
.לבעיות שינה, לבעיות בלימודים, זה לא להגיד טוב מתמכרים וזהו
ועכשיו מה הבעיה הכי
גדולה? שאי אפשר באמת לדעת כמה הם לוקחים. כי זה לא כמו סיגריה
רגילה אתה מעשן והיא מסתיימת. מעשנים ומעשנים ו-
6,000
ו-
8,000
ויש כל מיני מכשירים
,עם אינספור
אינסוף שאיפות ולא יודעים באמת כמה. וגם אני הייתי בשבוע שעבר באילת, ויושבים על חוף הים וכל
הזמן עם הדבר הזה בפה, כי זה ממכר,
,וזה מזיק, ואני באמת, על זה יש עדויות חד משמעויות, על ניקוטין
על ההשפעות שלו ועל הרעלות ניקוטין ,ויש הרבה מאוד גם דיווחים כמובן על קביעות - - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אפרת יש לי בקשה, אנ
חנו יודעים שזה נזק. מה את ממליצה? מה משרד הבריאות?
:אפרת אפללו
אז זהו, אני רוצה להגיד מה משרד הבריאות,
אבל רגע אני חייבת רגע להתייחס לכמה דברים
שנאמרו ואני תכף אגיד. לעניין הזה שחבר הכנסת בועז ביסמוט שאל האם זה פחות מזיק, זה בכלל
לא
רלוונטי אם זה בחום של1,000
מעלות, או אם זה בחום של300
מעלות, זה בכלל לא רלוונטי, זה בכלל לא
משנה, הן מכילות חומרים מסוכנים כמו שנאמר פה. אנחנו מכירים הרבה מאוד שיטות גמילה הרבה יותר
.טובות מלהפוך את המוצר הזה
אני רוצה ככה להגיד לגבי המיסוי, אני מוב
ילה, אני, משרד הבריאות מוביל כבר מ-
2019
את
המהלך הזה של השוואת מיסוי, לא אגיד מלחמות, אגיד מאבקים, מה שלא, שותפים בו הרבה מאוד
ו ארג נים. אנחנו מהתחלה רצינו שהמיסוי יהיה שווה. הצגנו הרבה פעמים בוועדות כספים ובכל פעם זה
הופחת, ובפעם האחרונה שבעצם רשות המיסים הביאה מס מופחת נוסף, אנחנו חושבים שזה, וכרגע עוד
הוועדה צריכה לאשר,
אני חושבת שזה המקום של קריאה של כל השותפים פה להגיד לוועדת הכספים
לקראת הדיון הבא שבו היא צריכה לאשר את הצו, להעלות בחזרה את המיסוי, להשוות בין סיגריות
רגילות לסיגריות אלקטרוניות עם כל המש מעויות. על הנוזל, ועל המוצרים, וכולי, וזו אמירה חד משמעית
של משרד ה
ב.ריאות מול משרד האוצר
:היו"ר בועז ביסמוט
,שאלה קצרה למרות הזמן הרי יש מאבק בין החברות עצמן- - -
.אין נציג של אף חברה עצמה- - -
חברה אחת אומרת שלי נקי שלי
לא מזיק או- - - ?
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
17
:אפרת אפללו
.אין דבר כזה, אין דבר כזה. אין, אין
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
תודה, אוקיי, תודה.
:אפרת אפללו
רגע, אני רוצה להגיד עוד מה
אנחנו עושים.
ד:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
עוד דקה.
:אפרת אפללו
אנחנו מובילים קמפיין, דיברה פה חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אנחנו כבר התחלנו להכין
את הקמפיין הזה בלי קשר למקרה הטראגי, אבל זה באמת קריאת השכמה. קמפיין בגובה של1.5
מיליון
שקלים, שפונה ומיועד לבני נוער, עם ה,משתנים עם הרשות החברתיות.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ד"ר אפרת תודה.
:אפרת אפללו
.לא, לא רגע
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
המלצות, דיברנו המלצות.
:אפרת אפללו
המלצות, אז אנחנו מתחילים להוביל מהלך לאומי בר
א שותה של ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש
חטיבת בריאות הציבור , יחד עם משרד החינוך, הנהגות ההורים ועם בני הנוער, מאוד חשוב לשמוע את
.כולם, וזה חלק מהעבודה השותפת שלנו, וזהו. בכל השפות, מותאם לאוכלוסיות
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?אוקיי, יש פה נציג ממשרד החינוך
:רותי תוינה
.כן אני פה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.בבקשה, אז בואו נשמע אותך. מה ההמלצות שלכם? דיברו פה על הסברה ועל חינוך. בבקשה
?נציגת משרד החינוך. שם
:רותי תוינה
שמי רו
תי תוינה, אני מייצגת את משרד החינוך.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
18
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
כן רותי.
:רותי תוינה
ממונה על היחידה למניעת השימוש בסמים, אלכוהול טבק והתנהגויות ממכרות בשפ"י, השירות
.הפסיכולוגי ייעוצי המשרד בכלל פועל לחינוך לאורך חיים בריא, קידום בריאות, אם זה בשותפויות בתוך
המשרד עם היחידה לקידום בריאות, שפ"י, וגם בשיתופי פעולה עם הרבה מאוד מהגורמים שהנציגים
.שלהם יושבים כאן
אני חייבת לומר שמאז שהאירוע הזה התרחש, התחיל, ביום חמישי, הרבה עצב, הרבה כאב
ותחושה של פספוס מאוד מאוד גדול, ודברים,
שעצוב להגיד, אבל כאילו הכתובת הייתה על הקיר והנה זה
,קרה, וזה לא שלא אמרנו
ו ,זה לא שלא דיברנו, והרבה מהדברים שנאמרים כאן נאמרו גם לפני חודש ולפני
ובוועדות קודמות שהיו.
אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת:)לזכויות הילד
?רותי, מה משרד החינוך עושה לקידום החינוך וההסברה בנושא
:רותי תוינה
משרד החינוך מקדם עבודה חינוכית ומניעתית בכל שכבות הגיל. יש לנו עבודה פרואקטיבית מאוד
בנושא של מוצרי טבק.
אלי דלל (יו"ר:)הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
מאיז
ה
?הגיל
:רותי תוינה
מגיל גן עד כיתה י"ב
.בכל שכבות גיל יש התייחסות לנושא
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?יש תוכנית עבודה בנושא
:רותי תוינה
יש תוכנית שנקראת הכוחות שבדרך, בתוכה נכללים הפרקים הספציפיים.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
את מוכנה להעביר לנו את תוכנית העבודה לוועדה? לשתי הוועדות כמובן.
:רותי תוינה
.כל מסמך שתבקשו אני אעביר
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
סליחה חברים, סליחה טלי. טלי את מפריעה, אני אתן לך זכות דיבור הכל בסדר. אוקיי, אז את
אומרת שיש תוכנית עבודה?
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
19
:רותי תוינה
ספציפית לגבי סיגריות אלקטרוניות פיתחנו חומרים יי
ח ,ודיים, העברנו אותם באתרים שלנו
בתפוצה שלנו לכל גורמי המקצוע. אנחנו עובדים ע
ם
הנהגת ההורים, מוציאים דפי מידע, גם להורים, גם
לצוותים החינוכיים, ספציפית לאחר המקרה הזה, חידשנו, ריעננו את החומרים, אנחנו עושים ה רבה מאוד
עבודה. זאת התוכנית, התוכנית הכוחות שבדרך היא תוכנית- - -
:אפרת אפללו
אנחנו קוראים
,למשרד החינוך לעצור השבוע, אם אפשר אפילו מחר לשעה, בכל בתי הספר בארץ
לייעד שעה חינ
וכי
ת לדבר על הדבר. למשרד החינוך יש חומרים, אנחנו גם נעב יר חומרי. חייבים באופן
.רוחבי ברמה לאומית לעצור השבוע ולדבר על זה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?טוב תודה, רותי עוד משהו .אוקיי.יש פה נציג של התלמידים. ליאל סרוסי? בבקשה
:תמי סלע
אפשר אולי למשרד החינוך רק כן התייחסות?
יש איסור גורף ומוחלט על עישון של סיגריות בכלל
?וסיגריות אלקטרוניות במוסדות חינוך, כולל בחצרות, כולל בכל מקום, מה נעשה כדי לאכוף את זה
:קריאה
לא נעשה דבר, אתמול הייתי בבית ספר ברמת גן סיפרה
לי מורה שמעשנים מורים בתוך חדרי
.מורים
ילדים בכיתות אומרים לנו פה שמעשנים, בחצרות בוודאי. הם לא חושבים שזה עישון, הם חושבים
שזה וויפ, וזה תמים הם חושבים שזה עיתוי, והם לא חושבים שה עישון וזאת הבעיה.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אוקיי תודה, תודה. אנחנו בסיכום שלנו נפנה את השאלות האלה למשרד החינוך בצורה מסודרת
.כולל קבלת תוכנית עבודה. בבקשה נציגה ליאל, שלום לך. נציגה קבועה אצלנו
:ליאל סרוסי
שלום, קודם כל תודה רבה לכם יושבי הראש על הדיון החש וב הזה, בעיקר בנושא הכל כך חשוב
הזה. ותודה על זכות הדיבור. נעים מאוד, אני ליאל סרוסי, תלמידת כיתה י"א בת16
, ואני דוברת מועצת
התלמידים והנוער הארצית. אני יושבת כאן היום מולכם לאחר שאני בוועדה הזאת כבר מכיתה ט'. בכיתה
ט' ב-
19
באוקטובר היה הדיון הראשון שלי ב וועדה, ואני העליתי נקודות, המון נקודות לאורך השנים
.האלה, גם בשנה שעברה, וצר לי, אבל הנקודות האלה עדיין רלוונטיות
אני יושבת כאן כתלמידה בת16
שמקבלת מידי יום הודעות לנייד הפרטי שלה, היי יש לנו סמים
למכור לך, בואי תקני, עם קישור מאוד מאוד נגיש לרכישה, ואף
אחד לא אוכף את זה. יש לנו את
הסיגריות.
:)טלי גוטליב (הליכוד
מה לעשות, אנחנו לא יכולים לבטל את הרשתות החברתיות.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
טלי את מפריעה לכל אחד, לא בסדר, אני מבקש. ליאל
,חשוב לנו לשמוע מה ההמלצות שלכם
?בסדר
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
20
:ליאל סרוסי
אני מגיעה לזה. אז דיברנו באמת על כל הנושא הזה של הסיגריה האלקטרונית, בשפה שלנו הנוער
קוראים לה וויפ. אני כן רוצה להגיד משהו שלא נאמר פה, המכירה נעשית נכון בפיצוציות, נכון דרך
הטל גרם, אבל גם בני נוער מוכרים סיגריות אלקטרוניות. ברשתות החברתיות אני מכירה ילדים שמעלים
סיגריות היי בואו תקנו ממני במחיר נורא נורא זול, שלחו לי הודעה באינסטגרם ואני אביא לכם את זה
הביתה,
וזה מזעזע, וזה מזעזע ומפחיד לחיות ככה, כי אני נערה בת16
ואני אומרת לכ ם שאני מקבלת
מתלמידים יום יום,
מעשנים לנו בבית הספר, מעשנים לנו בשירותים, תלמידים לא נכנסים לשירותים בבית
.הספר כי הם הפכו למעשנה מזעזעת ואף אחד לא מתערב
אני כן אגיד לגבי ההמלצות. קודם כל לגבי משרד החינוך והשפ"י, באמת ישנן תוכניות וישנם
תהליכים, אבל זה ל א מגיע אלינו התלמידים בשטח. אני אגיד לכם שאומרים שיש הרצאות, ויש סל
הרצאות, אני כתלמידה עברתי הרצאה אחת בלבד. כל נושא הזה של ההתעלמות, של חוסר האכיפה, אין
למורים כלים בשטח, ומה לעשות עם זה שהם רואים תלמיד מעשן. הם רואים תלמיד מעשן ואיזה כלים יש
להם לעצור א ?ותו
אז זה כן, דיברנו על מודעות לתופעה ובאמת העברנו מסמך הצעה לקמפיין, התבקשנו להעביר
מסמך הצעה לקמפיין ובאמת העברנו אותו. המסמך כולל שלושה צעדים, הסברה, מניעה, ואכיפה. אני לא
ארחיב כי זה באמת מורחב, אבל כל נושא שיעורי החינוך, כל נושא השיח, לדבר בגובה הע יניים של
.התלמידים. אני אעביר ואשמח לדבר איתכם
דיברנו על מניעה.
בסופו של דבר אם תבואו לנער בין15
שמעשן כבר שנה, שנתיים ,שלוש, כל
החברים שלו מעש
נ
ים, הוא לא יפסיק. אבל אם נבוא בגיל כבר יותר צעיר ונחשוף באופן הדרגתי ונכון
לתלמידים את הנושא הזה, הסקרנות תרד , הם לא ילכו לחפש את זה ברשתות, ידברו על זה איתם בגובה
,העיניים, הרי אנחנו לא, תלמידים לא יפסיקו לעשן ולשתות, זה יקרה באיזשהו שלב. אז תסבירו לנו איך
תסבירו לנו מה נכון, מה הם הצעדים? איך עושים את זה נכון?
ותדאגו לעתיד שלנו. כי עלה פה כמה וכמה
פעמים שהדבר ה .זה פוגע במוח, בהפרעות קשב וריכוז, תדאגו לנו
עוד דבר שהצענו, וזו פעולה ברמה הלאומית, פעולה ברשויות המקומיות, הקמת ועדה עירונית בכל
רשות מקומית יחד עם הרווחה, יחד עם השיטור המקומי, יחד עם מחלקת החינוך ברשות, יחד עם מועצת
הנוער העירונית. לזכור את המצב ברשו ,ת. בעבר היו סיירות הורים שעברו בשכונות להסתובב, לראות
לאתר פיצוציות ורשתות שמוכרות בניגוד לחוק, ולהתמודד איתן ממש ברמה הרשותית וברמת השטח, ולא
.רק כאן מרחוק. וזהו, תודה רבה
:היו"ר בועז ביסמוט
יופי, תודה רבה. אני חושב שהדובר החשוב עכשיו הוא מרצה בבתי ספר לגמילת עישון ו- - -
מאור
ציון, אבל לפני זה, ממש בקצרה כי אני רואה שאת מאוד מאוד רוצה להגיב, טלי.
:)טלי גוטליב (הליכוד
אני רק רוצה לומר לנערה. אחד אני מבקשת להבהיר, בני הנוער מסתכלים עלינ ו על מבוגרים
כאילו אנחנו
פאתטיי
ם .. אנחנו בכלל לא מצליחים להגיע אליהם. אתם צריכים לזכור את הדבר הזה
כשאנחנו לפעמים מדברים אל נוער, זה לא טוב זה מסוכן זה לא בריא, הם מסתכלים עלינו כאילו נפלנו
מהירח, אני מניחה שרובם פה הורים לילדים בוגרים מסתכלים עלינו בעין מ אוד מאוד משונה ומוזרה. זה
,אומר שמשהו שאנחנו עושים אנחנו עושים מלכתחילה לא בסדר. אז מדברים פה על פרויקטים בבית ספר
וכולי.
זה צריך להיות עניין שבשגרה מגיל צעיר. יש נושאים שצריך לדבר עליהם, לא צריך פרויקטים
ענקיים, זה מאוד ברור צריך לדבר על זה. מורים בסופו
של דבר מהגיל הצעיר ביותר, למורים יש כמו שאני
תמיד אומרת, יש את התפקיד החשוב ביותר בחברה מתוקנת. הם האחראים למסרים, הם אחראים
למידע, וזה שם, לגמרי שם. ותדעו לכם
באשר ל
אמצעי משמעת כשאת שואלת מה יש לעשות.
יש אמצעי
משמעת שמשרד החינוך וחוזרי מנכ"לים שונים שמשת נים מעת לעת ומקודדים מעת לעת ומתהדקים מעת
לעת, לפי חוזרי מנכ"
.ל יש אמצעי משמעת לתלמידים שמעשנים בשטח בית הספר
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
21
:אירינה טולצ'ין
.גם מורים מעשנים בשטח בית הספר
:)טלי גוטליב (הליכוד
.רק רגע, נכון
:אירינה טולצ'ין
גם למורים יש בורות בקשר לנושא.
:)טלי גוטליב (הליכוד
אני רק חייבת לומר לך יש לי קושי לדוגמה.
:קריאה
אם זה היה תלוי בי, אני הייתי מתחילה את החינוך מהיסודי, ולא מחכה
.שהם יתבגרו
:היו"ר בועז ביסמוט
טלי, פשוט אנחנו ממהרים.
:)טלי גוטליב (הליכוד
.חצי דקה. באשר לעישון גם של מורים. אנשים מעשנים, חד וחלק
:אירינה טולצ'ין
אבל אסור, החוק אוסר לעשן ב
שטח בתי ספר.
:)טלי גוטליב (הליכוד
,הכל נכון אני מבקשת להבהיר לכם, משהו בפתרונות שלנו כנראה בעייתי. כי זה לא- - -
:אירינה טולצ'ין
כי זה לא היה בשטח העדיפויות עד היום.
:ליאל סרוסי
.אם אתם מדברים על תלמידים, תדברו עם תלמידים
:)טלי גוטליב (הליכוד
זה לא מביא אותנו לשום מקום. שיהיה ברור, כמו שכל מנהל בית
ספר יש לו סמכויות שהוא נותן
.להם תיקוף ודגש יותר, ובבתי ספר זה כאלה ככה ובבתי ספר כאלה זה ככה .זהו
אבל
.את הסמכויות יש
:היו"ר בועז ביסמוט
.תודה, מאור
:מאור ציון
שלום, קודם כל אני אציג את עצמי, מאור ציון. בכובע הקודם שלי הייתי הדובר של חבר הכנסת
יהודה גליק, וכתבתי את הצעת החוק חוק איסור פרסום מוצרי טבק ועי שון. כיום אני.מרצה
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
22
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אנחנו מאריכים ל-
10:30
ואז כל דובר יש לו את שתי הדקות. אני מאוד מבקש, המלצות בעיקר.
:מאור ציון
הכי מהר, אין בעיה. כיום אני מ רצה בבתי ספר יסודיים, תיכוניים, ואני יכול לספר לכם גם- - -
.ואני יכול לספר לכם מה קורה, ואני מרצה גם מטעם האגודה למלחמה בסרטן
אז קודם כל, אדוני יושב הראש, בכובע הקודם שלי גם הייתי הדובר של יושב ראש ועדת
הסמים
חבר
ת
הכנסת,מיכל קוטלר וונש והיום כשאני חוזר לכאן יש לי תחושת דה ז'ה וו, מ
פני
שהיינו במצב הזה
לפני שנתיים, אותם אנשים בדיוק ישבו סביב השולחן הזה והזהירו אותנו מתופעת הסיגריות
,האלקטרוניות שהפכה כבר מזמן למגיפה בארצות הברית. הסיגריות האלקטרוניות חדרו שם לבתי הספר
והגיעו לידיהם של ילדים בגילאי12-13
,
בדיוק כפי שקורה כעת כאן בישראל. המומחים התריעו בפנינו
.שזה מה שיקרה, ואנחנו לא הקשבנו להם
כיום, כשאני מרצה מטעם האגודה למלחמה בסרטן בפני תלמידים בבתי ספר, מנהלים מודים
,בפניי בצער שהמצב כבר לא בשליטתם. ילדים מעשנים סיגריות אלקטרוניות בכיתות, בשירותים
בהפ סקות, בחצר, בכל מקום ובכל זמן. בגלל שאין אש אין עשן ואין ריח וככה זה נכנס לכל מקום. בינתיים
.הסכנה הזאת מתפשטת
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?מה ההמלצות
:מאור ציון
אני אגיד להמלצות אני עו
ד שניה מסיים . בינתיים הסכנה הזאת מתפשטת בקרב הילדים והנוער
ובסוף השבוע האחרון גבתה את חייו של מידן קלר זכרונו לברכה. נער צעיר שחשב כנראה כמו רבים
.אחרים, שצעצוע אלקטרוני בריח אבטיח בטח לא יכול להזיק
אז אני יכול להגיד את ההמלצות. יש עוד סיכוי לשנות את המצ
ב ולהציל את הילד ה
בא . חייבים
להשוות את המס לסיגריות הרגילות. בנוסף, צריך לאסור שיווק של סיגריות אלקטרוניות בטעמים שאינם
טבק. מי שרוצה אבטיח, שיקנה מסטיק ולא נרגילת ווי
י .פיי בטעם אבטיח
עכשיו, לגבי חברת הכנסת לימור סון הר מלך. יש מחקרים, המחקר האחרון של פר ופסור חגי לוין
רופא איגוד בריאות הציבור ,שהוא עשה עם האוניברסיטה העברית במרחק של1,000
מטר מכל בית ספר
יש נקודת מכירה של סיגריה אלקטרונית, זה דבר ראשון. דבר שני אני שלחתי תמונות לוועדה, אם אפשר
.להציג אותן אני אשמח
(הצגת
מצגת)
אלו תמונות שערב החלת החוק
של חוק איסור פרסום מוצרי טבק ועישון, נציגים של ג'ול ונציגים
,של עוד חברות טבק הגיעו פה ממש קילומטר מהכנסת בלי שום בושה, וחילקו, יש עוד תמונה של הטעמים
אני רוצה שתראו איך זה נראה, תראו חברות הטבק חילקו את הטעמים האלה לכל מי שרוצה. וכאומרים
לנו שחברות הטבק מטרגטות ומכוונות את הפרסום לילדים בגילאי12-13
הנה אנחנו רואים את זה גם
ברשתות החברתיות, וגם פה בקולנוע כשקהל היעד המרכזי זה ילדים, אתם רואים? מחלקים להם את
.הטעמים האלה. זה טעם אבטיח, וליד זה טעם לימון
אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות היל:)ד
?הבנו, יש עוד המלצות
:מאור ציון
ההמלצות הן להחיל את ההמלצות.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
23
:)טלי גוטליב (הליכוד
.אגב זה היה אסור מה שהם עשו. אסור בחוק
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.אוקיי תודה רבה.נציגות המשרד לביטחון לאומי
:)טלי גוטליב (הליכוד
רק אדוני היו"ר זה אסור בחוק, שיהיה ברור.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
טלי, לכל אחד את חייבת להפריע. אנא ממך אני.מבקש. נציגי המשרד לביטחון לאומי, בבקשה
:טל פז מזרחי
.אז בוקר טוב, קודם כל משטרת ישראל משתתפת בצער משפחת קלר
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
שם בבקשה?
:טל פז מזרחי
.עורכת דין טל פז מזרחי, יועמ"ש משטרה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
כן, רפ"ק.
:טל פז מזרחי
חשוב לי רק לדייק את הדברים ולהגיד שלמיטב ידיעתנו הוקמה ועדת בדיקה
ב משרד הבריאות
ולא נפתחה בחקירה, כי נכון לעכשיו אין חשד לפלילים, ולכן זה המצב לאשורו ככל שיעלו מסקנות
מוועדות הבדיקה ותוגש תלונה, כמובן שהדברים ייבדקו, ותישקל פתיחה בחקירה בהתאם למקובל. אז זה
.בנושא הזה
מעבר לזה, העמדה המסורתית שלנו שהובאה זה מכבר לאורך השנים במסגרת הוועדה הזו ו ועדת
הכלכלה, זה שאותו חוק מדובר, הוא בעצם חוק שכבר כשנחקק הייתה כוונה לאכוף אותו כעבירות
מנהליות, עם הטלת סמכויות ומינוי מפקחים יעודים שיוכלו לאכוף את העבירות הללו. לא הייתה כוונה
להטיל אכיפה פלילית. אנחנו יודעים מה המשמעות של עבירה פלילית, חקירה באזהרה, ת יוג של החשודים
ואנחנו לא נמצאים במקום הזה, לא חושבים שזה נכון. זה לא תפקיד המשטרה לעסוק בדבר הזה. משטרת
ישראל עוסקת בב
ט
"פ השוטף, ואנחנו
כולנו
עיינינו
.הרואות מה קורה בימים אלה במדינה
אשר על כן, החוק הזה גם הוסף בתוספת לחוק עבירות מנהליות, וכבר מראשית הדר ך הייתה
כוונה של אכיפה מנהלית, לכן אנחנו מבחינתנו, ההמלצה בהיבט האכיפתי, זה לתקנן את התקנות שהיו
אמורות להיות כבר ולדרוש ולהוסיף את זה כאכיפה מנהלית עם מפקחים. אנחנו לא מצביעים איזה משרד
ממשלתי זה או אחר הוא זה שיאכוף את זה, אבל צריך כבר לתקנן את התקנות ול אפשר את האכיפה
,הזאת
.וככה בעצם למגר את התופעה הפסולה הזאת
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?אוקיי, תודה רבה. משרד המשפטים? בבקשה. עורכת דין
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
24
:יפעת רווה
יפעת רווה, משרד המשפטים. אז מבחינתנו בא
מת העבירות
האלה הן לחלוטין מהסוג שמתאים
להיאכף באופן מנהלי, אבל לנו אין את הפריבילגיה לדלג על השאלה מי יאכוף את זה. אנחנו יכולים לעשות
תקנות עבירות מנהליות באופן מנהלי, אבל בלי שאנחנו יודעים מי אוכף את זה, זה חסר טעם
אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוח:)דת לזכויות הילד
?והמלצה
:יפעת רווה
המלצה, יש שתי אפשרויות. אנחנו פנינו בנושא הזה למשרד הבריאות. קודם כל צריך אישור של
משרד הבריאות, יש אפשרות להסמיך פקחים של רשויות מקומיות, בגלל זה אנחנו צריכים אישור גם של
משרד
הבריאות
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ומשרד הפנים.
:יפעת רווה
וגם של השלטון המקומי.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
משרד הפנים.
יפעת:רווה
משרד הפנים כן. עכשיו אני כן אגיד שכשרשות מקומית אוכפת עבירות מנהליות, הכסף נכנס
לקופת הרשות, כך שיש תמריץ בעניין הזה. הדבר הזה מעוגן בחוק. וככל שאנחנו נקבל את האישור של
משרד הבריאות אז
אנחנו- - -
בדבר הזה, אנחנו- - - עבירה מנהלית זה ב החלט- - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?אוקיי תודה רבה. משרד האוצר נמצא פה? בבקשה. קובי
:קובי בוזו
בוקר טוב, קובי בוזו רשות המסים מהחטיבה לתכנון וכלכלה. בדיון הקודם שהשתתפתי אז
באמת
נתתי סקירה על המיסוי ועל הצווים והשתלשלות, גם הזכרת בוועדת כספים, כרגע יש צו שמטיל מס על
הסיגריות האלקטרוניות, הצו הוא בתוקף עד סביבות אמצע מאי כי דרוש אישור של ועדת כספים. זאת
אומרת אם לא יאושר הצו בוועדה כספים, הצו י
י
פול באמצע מאי ולא יהיה מס על הס יגריות
האלקטרוניות. לכן אני אקצר, אם אתה שואל על המלצות
אז קודם כל- - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?מתי זה אמור לבוא לוועדת כספים
:קובי בוזו
מתי שיקבעו.
אלי דלל (יו"ר:)הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?קובי, זה מס מופחת ביחד לסיגריות
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
25
:קובי בוזו
כן.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?איך זה אמור לבוא לוועדה
:קובי בוזו
אנחנו הגשנו את זה לוועדת הכספים, ביקשנו- - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?כן אבל אתם כשביקשתם, ביקשתם מס מופחת
:קובי בוזו
כן, שר האוצר חתם על
צו
.מופחת בחודש פברואר האחרון
:)טלי גוטליב (הליכוד
קודם כל תאריכו את הצו זו לא בעיה.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?הצו הזה הוא עד אמצע מאי, זה מה שאתה טוען
:קובי בוזו
כרגע הוא בתוקף עד אמצע מ אי כי הוא דרוש אישור ועדה. אם יהיה אישור של הוועדה עד אמצע
מאי, אז הצ ו- - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?לכם יש המלצה להשוות את זה לסיגריות
:קובי בוזו
כרגע שר האוצר חתם על הצו בחודש
פברואר.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ברור לי, השאלה אם לרשות המ
י?סים יש המלצה להעלות את המס או להשוות אותו לסיגריות
:אפרת אפללו
ההמלצה היא מקצועית של משרד הבריאות ביחד, אנחנו המלצנו מקצוע ית, זה נייר העמדה שלנו
.המקורי להשוות
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
חברים, אני שואל שוב. תראו, משרד הבריאות נמצא פה וביקש להשוות את זה לסיגריות. מה
?עמדת רשות המיסים או משרד האוצר? להשוות או לא
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
26
קובי:בוזו
שר האוצר חתם.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
,לא, ברור לי שהוא חתם. אבל לקראת הדיון במאי, מה הבקשה או ההמלצה שלכם? אם אין לכם
תגידו שאין.
:קובי בוזו
אז הצו שכרגע בתוקף
ז ה הצו- - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ברור לי שהוא בתוקף.
:קובי בוזו
לא, זה הצו שיעלה בוועדה.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
סליחה, הצו
הוא?בתוקף עד אמצע מאי, נכון
:קובי בוזו
כן.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?האם אחרי מאי יש לכם המלצה להשוות את הסיגריות ואת הסיגריות האלקטרוניות למס הרגיל
:)טלי גוטליב (הליכוד
.זה לא צריך להיות המלצה של רשות המיסים, רשות המיסים לא ממליצה מה גובה המס
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
מה עמדתם בנוגע למס? אין להם עמדה, אוקיי.
:קריאה
אין להם עמדה בזה.
:קובי בוזו
,זה לא שאין לנו עמדה - - -
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ברור לי.
:קריאה
,אבל יש מקום עד הוועדה הזאת לבוא אמירה אפילו מפה, שצריך לה
ע ,לות אותו חזרה.להשוות
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
27
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
? אוקיי תודה רבה, תודה. חברים, מי עוד לא
:אירינה טולצ'ין
אירה טולצ'ין מקדמת בריאות של האגודה למלחמה בסרטן. חייבת לחברת הכנסת פה שתי מילים
על המחקרים, אני רק אעבור על זה זריז, אספנו את זה מכל העולם. נזקים לריאות גם מבחינה ח
י ,מצונית
גם מבחינה דלקתית. מערכת חיסון גם בשימוש חד פעמי יש נזק למערכת החיסון, נזק לחלל הפה, שינוי ב-
DNA
שיכול
לגרום להתפתחות
של- - -
אלי דלל (יו"ר הוועדה המ:)יוחדת לזכויות הילד
יש לי בקשה, נושא הנזקים ידוע לכולם. הבקשה שלי זה המלצות ויש לך שתי דקות בלבד.
:אירינה טולצ'ין
בסדר גמור, אז אנחנ
ו ומדברים היום על התוכנית הלאו
מ ית שצריכה להיות. אנחנו יודעים שיש
תוכנית
משרד הבריאות בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, ואנחנו רואים כמה גורמים מעורבים כאן
וצריכים לשלב ידיים על מנת שזה יקרה, על מנת שבאמת המגיפה הזאת תיעצר, כי אנחנו נלחמים בכוחות
שככל הנראה גדולים עלינו. גם כוחות שיווקים, גם כאלה שהם לא מאוד מוסריים וגם הכוח של בני
,נוער
כמו שטלי גוטליב חברת הכנסת הצי.גה פה ואמרה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.תפקיד הוועדות זה לעשות את הטוב ביותר למען הילדים
:אירינה טולצ'ין
.בדיוק
אלי דלל (יו"ר הוועדה
:)המיוחדת לזכויות הילד
עם כל הכבוד לכוחות מסביב.
:אירינה טולצ'ין
ולכן אנחנו אומרים שאנחנו, אם כולנו נשלב פה כוחות ותהיה כאן תוכנית לאומית מתוקצבת
ונעבוד ביחד, ביחד עם הרשויות המקומיות, ביחד - - -
אלי ד:)לל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
שואלים איפה התוכנית הזאת? את אומרת שיש תוכנית לאומית.
:אירינה טולצ'ין
,קודם כל יש תוכנית למניעת עישון לאומית שמונחת במשרד הבריאות על שולחנו של שר הבריאות
זה קודם כל יש תוכנית ש
קיימת. דבר שני, צריך היום תוכנית שתהיה ממוקדת סיגריות אלקטרוניות.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
דקה, ד"ר אפרת, אומרים שיש פה תוכנית לאומית לגבי- - -
:אפרת אפללו
יש מתווה שהגישה ,הקואליציה למניעת עישון בגלל חילופי שלטון במשרד הבריאות טרם נידונה
אבל אני רוצה להגיד שמנכ"ל משרד הבריאות הורה לי לכנ
ס ועדה שתדון ותעסוק בנושא העישון.
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
28
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
?אפשר לקבל טיוטה
אפרת
:אפללו
של המתווה? יכולים להעביר.
:אירינה טולצ'ין
בוודאי, הקואליציה, הנציגים יעבירו את המידע. עוד דבר, לאסור טעמים, כי זה הדבר הכי ציני
.שיש לכוון את זה לבני נוערFDA
אסר כבר ב-
2020. לחקור את השוק, לאכוף, לראות מה נ מכר. בבריטניה
נמצא היום השבוע, התפרסמה כתבה על כך שעשו פיקוח על השוק וגילו שמה שנמכר, כמו שאמרה מקודם
חברת הכנסת, לגמרי לא עומד בסטנדרטים של מה שאנחנו מציבים שאמור להימכר, ותודה לכם על
.הוועדה הזו
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.תודה רבה. שירה כסלו, בבקשה
:שירה כסלו
תודה, שלום. שירה כסלו מנכ"
לית המיזם למיגור העישון. ראשית אני מודה ליושבי הראש על
.קיום הדיון המאוד מאוד חשוב על זה. ואני רוצה להגיד שני דברים ישר ללכת להמלצות, לסוף
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
מצוין.
:שירה כסלו
אחד, קיים בשוק כרגע מוצר שהשימוש שלו גרם לקריסת ריאות של ילד בן16
. צריך לוודא שאין
עוד יחידות של המוצר הזה כרגע
בשוק. בדיוק בשביל זה, הרי אין פה אף אחד שיעשה ריקול. תבינו, יש
כרגע מוצר שגרם לקריסת ריאות של ילד בן16
. סליחה שאני חוזרת על זה. מכיוון שאין במדינת ישראל
כרגע רגולטור למוצרים האלה, צריכה לקום חקירה, בדיוק כמו שאמרה הרפ"ק כאן, צריכה להיות חקירה
משטרתית שתח
קור, אחד מה בדיוק המוצר, מה ה
י יתה התכולה של חומרים בו? מאיפה הוא יוצר? איך
הוא שווק לכאן? איך הוא הגיע לידיים של נער בן16
?? אוקיי
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.ד"ר אפרת זה מאוד מאוד חשוב לכם
שירה כסלו:
צריכה להיות פה חקיקה. אני לא מדברת על החקירה של משרד הבריאות. אנחנו מדברים- - -
:)טלי גוטליב (הליכוד
.אבל זה במסגרת חקירת סיבת מוות, זה משהו אחר
:קריאה
.זה לא סותר
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
29
אלי:)דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
חברים תנו לשירה להמשיך. אני רק אמרתי את תשומת לב של משרד הבריאות כי זה מאוד מאוד
.חשוב, כי אם צריך לאסור דבר כזה, אז משרד הבריאות יכול לאסור דבר כזה
:אפרת אפללו
יש סמכויות שיש
.למשרד הבריאות כרגולטור על המוצרים האלה, ויש כאלה שאין
:שירה כסלו
ולצערי הרב, ד"ר אפרת אפללו צודקת, אין למשרד הבריאות סמכות לאסור את המוצר הזה. ז
ו
.חלק מהבעיה
:קריאה
.יש, יש סמכות ואני הולך לפרט את ז.ה, יש
:שירה כסלו
ולכן צריכה להיפתח חקירה משטרתית בשביל לוודא שהמוצר הזה, אם יש פה מכולה שלמה
שהגיע
ה
, לא יגיע לעוד ילדים. זה אחד. ה
מ וצר הספציפי שגרם לקריסת ריאות של ילד. הדבר השני, יושבים
,פה אנשים, חברי כנסת, חברי כנסת לשעבר אנשי מקצוע שבמשך שנים מטפלים בנושא של סיגריות
אלקטרוניות. יש לנו חוק איסור פרסום, יש לנו חפיסות אחידות, יש לנו איסור של הריכוז של הניקוטין, יש
.לנו איסור של מכירה לקטינים, יש לנו גם אפילו מס מסוים מאוד קטן על
ועדיי
ן
, מרגע שסיגריות אלקטרוניות נכנסו למדינת
ישראל, הם נמצאות בעלייה בשיעורי העישון
של בני נוער וצעירים. אני אגיד יותר מזה, יש לנו ירידה בגיל, כולכם ראיתם את הנתונים אני לא צריכה
להסביר עליהם, אבל אני אגיד עוד נקודה כי דיברו על זה עם הסיפור של הגמילה. יש לנו בשלוש השנים
האחרונות ירידה בשיעורי הגמילה של מבוגרים כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות, למה? כי הם מעדיפים
ללכת לחלופה היותר קלה מאשר להיגמל. ובדיוק מהסיבה הזאת, מה שצריך לקרות כרגע במדינת ישראל
בשביל לעצור את המגיפה הזאת, זה איסור מוחלט של שיווק ומכירה של סיגריות אלקטרוניות בדיוק כמו
שעשו עוד47
מדינות
.בעולם. תודה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
תודה רבה.
:היו"ר בועז ביסמוט
,תרשה לי רק, לפי מה שאת אומרת אז עכשיו הסיגריה האלקטרונית מחבלת בעבודתך עמוס
האוזנר ,
?מה אתם עושים
עמוס:האוזנר
הסיפור שלי הוא כזה. אני אתחיל באמת בהמלצה. עו"ד עמוס האוזנר, יושב ראש המועצה
הישראלית למניעת עישון. המסגרת המשפטית שאליה מתייחסת ההמלצה הראשונה שלי היא סעיף55ד'
לפקודת הרוקחים שמטפלת בחומרים מסוכנים. אומר לנו הסעיף כך, שר הבריאות רשא ,י לאסור ייצור
.יבוא או שיווק של מוצר הגורם או העלול לגרום סיכון בריאותי חמור
אני מבקש מהוועדה הזאת שתפנה לשר הבריאות שיבדוק את אפשרות הפעלת סמכותו לפי הסעיף
הזה. הסעיף הזה נחקק בשנת1993
,כאשר היו שמועות שהפטמות של מוצצים הן מסרטנות. לא היו
אבל
סמכות ניתנה. מאוחר יותר בשנת2016
נחקק סעיף משלים לסעיף55ד'
, שאומר לשם הפעלת סמכותו של
שר הבריאות לסעיף55ב' ו-
ד' רשאי שר הבריאות או מפקח שהוסמך, לדרוש מיצרן או יבואן של מוצר
שלגביו קיים חשש סביר על חומר רעיל, כל מידע הדרוש אודות המוצר או לרבות תכונו תיו או רכיביו. יש
הוראה נוספת
באמת שומרת
על החשאיות של המידע שנמסר בצורה הזאת. ולכן ההמלצה הראשונה שלי
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
30
לפנות לשר הבריאות, למנכ"
ל משרד הבריאות ולראש שירותי בריאות הציבור, שהם ימנו מישהו שתהיה לו
הסמכות לפעול לפי סעיפים55ד' ו-
55ה'
.. זאת ההמלצה הראשונה שלי
:קריאה
55ד' רבתי, טוב אני אתייחס ., כן זה לא אותו סעיף
:עמוס האוזנר
ד'
רבתי. עכשיו ההמלצה השנייה שלי, בשבוע שעבר ניתן פסק דין בארצות הברית, בתביעות נגד
יצרן של אחד המוצרים האלה, לתשלום
פיצויים בשווי של חצי מיליארד דולר. ולכן, ההמלצה השנייה שלי
היא שגם בישראל רשויות המשפט יבדקו את האפשרות להגשת תביעות משפטיות כנגד החברות של
המוצרים האלה, כדי שהן יכבדו במדינת ישראל את החוק,
ויפצו את הציבור על הנזק שהם כבר גרמו. אין
שום סיבה שבארצות הברית מפצים על הנזק, ובישראל אין מפצים על הנזק. אגב, לחידוד מה שאמרתי
קודם ובהתייחס לדברים שאמרה חברת הכנסת גוטליב, סעיף55ד'
איננו מדבר על שימוש במוצר, הוא
.מדבר על שיווק המוצר ולא על השימוש בו
:)טלי גוטליב (הליכוד
אבל אם אתה אוסר שיו,וק זה משפיע על השימוש.
:עמוס האוזנר
אינני מכוון לשימוש.
:)טלי גוטליב (הליכוד
.אתה רוצה לאסור שיווק באופן מוחלט מכוח פקודת הרופאים
:עמוס האוזנר
מכוח פקודת הרוקחים.
:)טלי גוטליב (הליכוד
אתה לא יכול כי החומר הרעיל מוגדר בחוק חומרים רעילים, שתכף אני אגדיר לך בדיוק את
הדיוק שלו, ולא נכנס שם טבק או ניקוטין
עם כל הכבוד ,
.זה לא ככה
:עמוס האוזנר
הוא כן נכנס. סליחה, את מפנה לסעיף אחר, זה לא נכון. כי סעיף55ד '
- - -
:)טלי גוטליב (הליכוד
אנחנו לא יכולים לאסור גורם שיווק, די.
:עמוס האוזנר
סעיף55ד'
מפנה לסעיף55ב'
שהוא מדבר על מוצר לשימוש אישי או ביתי. אם יש לנו משהו שהוא
שימוש איש י או ביתי, זהו המוצר של הסיגריות האלקטרוניות. ולכן, ההמלצה שלי שוב, היא לפנות למשרד
.הבריאות שימנה מישהו שיהיה אחראי לפעילות בנושא הזה
ההמלצה השנייה, כפי שאמרתי, הייתה בנושא התביעות המשפטיות.
ההמלצה השלישית שלי גם
היא מכוונת למשרד הבריאות, והיא עוסקת בנק ודה הבאה, מאז שנת2019
כבר הוזכר פה התיקון לחוק
איסור הפרסומת, שם נאמר שכל האיסורים שקשורים לעישון במניעת עישון במקומות ציבוריים חלים גם
על סיגריות אלקטרוניות. עכשיו, הציבור לא יודע את זה, למה הציבור לא יודע את זה? מכיוון שהשילוט - -
-
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
31
אפרת אפל:לו
עמוס, הבטחתי לך שאני מטפלת בזה. זה לא הוגן. אנחנו מתקדמים עם זה, זה לא הוגן.
:עמוס האוזנר
בסדר, אבל חבר הכנסת ביסמוט בישיבה הקודמת הוא אמר שכשהוא טס לארץ הוא ראה שלט
שאיסור העישון מתייחס גם לסיגריות אלקטרוניות, ולכן ההמלצה שלי היא, שמשרד הבריאות,
ואני
אשמח מאוד אם הוא מטפל בזה זה מצוין, ההמלצה שלי היא שמשרד הבריאות יפעיל, ובכל ההקדם, אולי
רצוי לפני יום הבריאות העולמי ללא עישון
ב-
31
ב
מאי, את סמכותו כך שתקנות השילוט יכל לו איסור
עישון סיגריות אלקטרוניות. שלוש המלצות.
:היו"ר בועז ביסמוט
.תודה רבה, חבר הכנסת עטאונה
יוסף עטאונה (חד"ש-
:)תע"ל
תודה רבה, אני קודם כל מברך על הישיבה והדיון המאוד חשוב. ואני אגש ישירות להמלצות כי
הגעתי גם באיחור לדיון, וההמלצה הראשונה לגבי המקרה הספציפי של הנער, המקרה המצער שנפטר, ולכן
אני חושב שיש מקום כן לבדוק את הסיבה הישיבה אם הסיגריה האלקטרונית הספציפית שהביאה
לתוצאה הנוראית, האם היא קיימת עדיין בשוק והיא מסתובבת והיא יכולה להגיע לבני נוער אחר ?ים
ולכן, יש מקום של התערבות מיידית וישירה לבדיקה הספציפית, והאם זה קיים ויכול לסכן עוד בני נוער?
והדבר הנוסף, לפי דעתי, זה הכיש
ל ון של מערכת החינוך בכלל וכל הנושא של העישון ושימוש
בסמים במערכת החינוך לאורך שנים, לפי דעתי, הנושא הזה לא מוצא את התשובה הנכו נה מבחינת מערכת
החינוך ותוכניות לימודים וחינוכיות, ומערכת החינוך היום
נתקלים בזה, בנושא של עישון והסכנות שלו
ואיך מחנכים בני נוער וילדים לסכנות שטמונות בזה, לא מקבל מספיק דגש. ולכן, חשוב מאוד שהנושא
הזה גם יהיה חלק מתוכנית הלימוד, תוכנית החינוך הקיימת במער .כת החינוך בצורה מאוד מאוד רצינית
הדבר הנו
ס ,ף הוא גם הנושא שאפשר לקשור את זה גם ליועצים חינוכיים שנמצאים בבתי הספר
שהיינו בדיון אחר על המחסור שקיים, ולפי דעתי גם לזה יש הקשר כי היועצים,
זה חלק מהתוכניות שלהם
.במערכת החינוך
:היו"ר בועז ביסמוט
.תודה. חגי לוין ואחר כך נסכם. בבקשה
:חגי לוי
אני מכיר אישית את ריני קלר, אימו של מידן קלר זכרו לברכה. הייתי אצלה בניחום אבלים
שלשום, היא ביקשה למסור לכל הנוכחים בדיון ולכל עם ישראל, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי למנוע
את
.נזקי העישון בקרב ילדים בישראל. היא מקווה שמהטרגדיה שלה לפחות יימנעו מקרים נוספים
יש הרבה מה לעשות, צריך פשוט ליישם את החוקים הקיימים קודם כל. אנחנו כיום מפקירים את
.הילדים במדינת ישראל. אין אכיפה על איסור המכירה, לא בנקודות המכירה ולא במקומות אחרים אין
אכיפה של איסור הפרסום, אנחנו רואים הפרות חוזרות ונ
ש נות. מי שמוכר סיגריה לקטין הוא עבריין
ורוצח, ולא ייתכן שאנחנו לא עושים כלום בנושא הזה. אני מבקש מכם כוועדה, וטוב שיזמתם את דיון
החירום הזה, יש עכשיו הזדמנות פז, שר הבריאות שהוא גם שר הפנים, אני מבקש ממ כם תזמנו אותו לדיון
דחוף מיד עם כניסתו לתפקיד,
הוא יכול בשני התפקידים שלו לעשות עכשיו, ליישם את התוכנית
הלאומית, את החלטת הממשלה מ-
2011
שלא יושמה עד היום, ולנקוט בכלים החוקיים הקיימים כדי
.לדאוג שלא ימכרו לילדים במדינת ישראל
שמעתי את דבריה של חברת הכנסת גוטליב, נכון, ההורה לבד לא יכול למנוע, אבל אתם
כמחוקקים ואתם כממשלה בוודאי יכולים למנוע את אותם נזקים ש-
8,000
.ישראלים מתים מהם כל שנה
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
32
לגבי הסיגריה האלקטרונית, היינו בעשרות דיונים בכנסת בעניין הזה. יש החלטה גורפת בהתאם
להחלטה המקצועית להתייחס לכל המוצרים
,אותו דבר. יש עדיין לקונות, בתחום המיסוי אין שוויון
בתחום השילוט אין מספיק שילוט בעניין הזה. את כל הלקונות האלה צריך לתקן ומיד. אנחנו יכולים
.למנוע מקרים נוספים, זאת חובתנו. תודה
:היו"ר בועז ביסמוט
.תודה רבה לפני הסיכום עופר כסיף רצית להוסיף משהו?
עופר כסיף (חד"ש-
:)תע"ל
כן, היה לי מאוד חשוב להגיד ממש ב-
30
שניות להתייחס לדבר אחד שמאוד מאוד חרה לי שאמרה
חברת הכנסת גוטליב שזה הנושא של פגיעה באוטונומיה. האוטונומיה של האדם היא לא רק מה ה אדם
בוחר ומה האדם רוצה, אלא גם באלו תנאים הוא בוחר ורוצה?
וכאשר מסתירים ממנו מידע, כפי שנאמר
קודם, הוא בעצם לא בוחר באופן אוטונומי, ויש גם פסיקה של בית המשפט בעניין הזה, שאומרת שהייתה
פגיעה באוטונומיה של אדם בעניין רפואי משום שנשלל ממנו מידע רלוונטי. גם בא וטונומיה הנושא דנן
.פוגע
.תודה רבה
:)דבי ביטון (יש עתיד
ואני אוסיף שמדובר בקטינים, ויש פה אחריות מאוד כבדה לוועדה הזו, ולכן יש צורך גם להתחשב
:)טלי גוטליב (הליכוד
אז קודם כל יש לי זכות תגובה. אחד אני רוצה פה לומר שני דברים. ביקשו לעשות שימוש בפקודת
הרוקחים בסעיף55ד'
לאסור שיווק וכו'. עם כל הכבוד אין סמכות. רגע, אדוני יקשיב פשוט, מה לעשות
הסתכלתי בחוק חשבתי שאני לא זוכרת. יש שם הגדרה של מה זה חומר מזיק, זה מפנה. אז לא, אני
מבהירה פה לאזרחי מדינת ישראל .לא מתווכחת עם כל הכבוד ,יש הפניה למה זה חומר מזיק בתוספת
הפניה לחוק חומרים רעיל
י.ם מה זה חומר רעיל, יש בתוספת השנייה. אני לא מתווכחת איתך אדוני
לא
.מתווכחת
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
יש לי בקשה, אנחנו לא מתווכחי
ם, היא אומרת את שלך, אתה אמרת את שלך.. יש לה זכות תגובה
:)טלי גוטליב (הליכוד
אדוני היו"
.ר אני מבקשת לקרוא לסדר
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.רשמנו את הדברים שלך, ונרשום גם את הדברים שלה
בבקשה.
:)טלי גוטליב (הליכוד
אני אמרת את הדברים, אני לא צריכה היתר ממך לדבר, היתר קיבלתי. אדוני הבנתי ואני עדיין לא
.צריכה ממך היתר למה שאני אומרת עם כל הכבוד. אז אדוני תתאפק
אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות:)הילד
עמוס האוזנר אני מבקש לא להפריע לחברת כנסת.
:)טלי גוטליב (הליכוד
כל הכבוד. אני רוצה להבהיר שרעל מוגדר בחוק חומרים רעלים בתוספת השנייה. אני לא ראיתי
ניקוטין מוגדר שם. הדבר שמצאתי פה פתרון מהוועדה החשובה היום ,ז ה מה שאמרה היועמ"שית רפ"ק
,טל פז. מה שהיא אמרה אמרה נכון, אלו עבירות מנהליות שצריך לתקף אותן לכדי אכיפה. החוק קיים
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
33
החוק נכון, החוק מאוזן, צריך לאכוף אותו, בין אם זה ברשות המקומית ובין אם זה אכיפה אחרת, כך
נכון, החוק תדעו לכם שהוא מאוד מאוד סדור, ושיהיה ברו ,ר מחובתנו להוציא מפה את המשפט הבא
סיגריות אלקטרוניות הן סיגריות לכל דבר ועניין .יש בורות בעני
י ן הזה, צריך לדברר את זה, צריך להדהד
את זה, שיהיה ברור שהוראות החוק חלות גם על סיגריות רגילות וגם על אלקטרוניות, ובא לציון גואל. נא
.לדאוג לאכיפה
אלי
:)דלל (הליכוד
תודה רבה טלי
. בבקשה חיים.
:אלכסנדר בורוכוב
אני לא חיים, אני ד"ר אלכס בורוכוב.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
אה, בבקשה.
:אלכסנדר בורוכוב
כנראה הנרקולוג הפסיכיאטר היחיד פה
שיושב פה מטעם משרד הבריאות ואני רציתי להגיד
בקצרה כמה דברים שלא נגעו בהם. דבר ראשון, הוכח שיש תלות נפשית לסיגריות אלקטרוניות. יש ניקוטין
או
.אין ניקוטין, יש, הוכח בספרות וגם בפרקטיקה
,דבר שני
שימוש בסיגריות אלקטרוניות נותן גם פתח, מה שאפשר להגיד להתחיל, גם לשימוש של
,כל החומרים הפסיכואקטיביים שאפשר לעשן. זאת אומרת, קוקאין, קנאביס
הרואין , פינק קוקאין וכל
.מיני סוגים אחרים
דבר שלישי שלא דיברו עליו, זה מנתונים אירופאיים, זה לא מנתונים אמריקאיים
, זה מ-
239
מקרי
.סיבוכים מהעישון הזה58%
התפוצץ המכשיר בפנים בגלל זה. אני חושב שהנרקולוגים חייבים להיות
מעורבים במתן סיגריות אלקטרוניות למבוגרים, כי זו אשליה שזה בן אדם שרוצה להפסיק לעשן ומעשן
את זה,
,זה רק תחליף בזמן הטיסה, בזמן שדה התעופה
כל מיני דברים כ מו מקומות ציבוריים. זה דבר
ראשון.
כן חייבים להיות בכל קופות החולים פליירים על הנזק שאפשר לקבל מסיגריות אלקטרוניות. ברור
,שאיסור מוחלט, מכירה לילדים ונוער עם קנסות משמעותיים במקום, כי זה עניין מאוד מסוכן. ועוד דבר
כדאי לעשות הרצאות גם בבתי הספר, לא דיברו על זה, להורים, להוסיף ולהסביר, כי רק אומרים שילדים
.לא טובים, ההורים אשמים שהם לא מסתכלים על זה. לתודה רבה
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
תודה רבה. אוקיי, נציג חיים בזום, הוא נמצא בזום? הוא כבר לא שם
, אנחנו מסכמים
. ת .ודה רבה
אנחנו רוצים לסכם.
:סימא ווצלר
?אני מהמרכז לשלטון מקומי, אני יכולה רק לתת
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.נכון, שכחנו אותך. בסדר גמור, סליחה
:סימא ווצלר
?איך אפשר לשכוח אז קודם כל אני רוצה להגיד שיש לנו חוברת מאוד מפורטת על עיר נקייה
מעישון, על כל ההסברה והאכיפה ו על לבדוק החוקים והתקנות. מה שאני מבקשת זה לתת שיניים לכל
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
34
הפקחים העירוניים כדי שכמו שזה מקובל לתת דוחות חניה, זה יהיה מקובל לתת דוחות למעשנים. אני
אגיד גם סיגריות למרות שזה לא העניין פה, אבל גם על הסיגריות האלקטרוניות. תודה רבה.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.תודה. אני רוצה לסכם
:פאתן ג'טאס
אפשר רק משפט אדוני היושב ראש? רק משפט אחד.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
כן.
:פאתן ג'טאס
אני פאתן ג'טאס מנהל הפעילות של האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית. תוכנית, יש הרבה
תוכניות. השאלה העיקרית אם בריאות הציבור כל יום בישראל מתים כ-
22
איש מהעישון. האם אפשר
שזה יעלה לסדר היום האמיתי גם של הבית הזה, גם של הממשלה? לפי דעתי זה הדבר העיקרי.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
100%, תודה רבה. אנחנו רוצים לסכם, קודם כל תודה רבה לחברי בועז ביסמוט חבר הכנסת,
על
הישיבה המשותפת. אנחנו גם נפעל ביחד להעלאת הנושא הזה והמודעות במליאת הכנסת. אנחנו נפנה גם
ביחד לשרים ולמשרדים הרלוונט
י .ים בנושא הזה
תראו, בהתחלה הייתה לי חשיבה שבאמת לאסור לחלוטין את השימוש ולהכניס אותו לחוק, אבל
יש פה בעיה מסוימת שלא הייתי רוצה
לראות ילד, ולא משנה מה הגיל שלו, שהוא באשמה פלילית כזאת
או אחרת. ולכן, מי שמשווק הוא הפושע, הוא העבריין. חברים, זכותנו עכשיו לדבר ., אני מבקש
.חברי ביסמוט בועז הוא פתח את הדברים בצורה רצינית ואני רוצה לסכם אז אנא אל תפריעו לנו
אז תראו, הנושא הזה הוא נושא
באמת של חיים ומוות. נאמר פה על נושא התמכרות, נאמר פה על הרבה
מאוד דברים ונזקים ללא סוף. ולכן, הנקודה צריכה להיות באכיפה מנהלית לילדים או לשימוש כזה או
אחר, עד גיל21
נניח, אבל כל השאר זה פשוט עבירה פלילית. כמו שיש באלכוהול, אסור לך לשווק את
האלכוהול לקטינ ים, אסור לשווק בשעות מסוימות וכך הלאה, זה צריך להיות חלק מההמלצות שלנו
.בנושא הזה. אסור פשוט אסור שיווק מוחלט, מקובל
הנושא של המיסוי, הדבר הזה נעלה, אנחנו צריכים לפעול ביחד בנושא הזה של המיסוי. הנושא של
.טעמים, גם פה אנחנו ניכנס לנושא הזה ונאסור
:אפרת אפללו
נשמח לסייע.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
דבר נוסף שצוין פה, זה נושא של חינוך והסברה בבתי הספר. לנו מאוד חשוב לדעת איך זה
?מתבצע? איזה מסקנות יש? מה אתם בעצם ,בסדר אמרת אתם תעבירו?לנו את התוכניות, בסדר
:תמי סלע
ומה הכלים לפי חוזר מנכ"
?ל
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
.בסדר, ומה הכלים, בסדר? תעבירו לנו. חברים, תעבירו לנו את הדברים האלה
ישיב
ה משותפת ל
וועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול
ולוועדה המיוחדת לזכויות הילד
19/04/2023
35
הנושא של גמילה, גם פה אני ביח
ד עם חברי בועז ביסמוט חושבים שנושא של גמילה צריך להיות
על פי מרשם רופא. זאת אומרת אם בעצם, נניח, ילד או ילדה או לא משנה מה, עד גיל21
ויש לו את הבעיה
,המסוימת וכך הלאה, אפילו גם מבוגר בעצם, שזה יהיה על פי מרשם רופא, שהשיווק לא יהיה בפיצוציות
אלא יהיה נניח.בבתי מרקחת, ואז גם נמנע את הדברים האלה. אלו נקודות שאנחנו רשמנו לפנינו כרגע
:אפרת אפללו
יש כל כך הרבה שיטות גמילה.
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
חברים, חברים
.מספיק, סליחה
:אלכסנדר בורוכוב
.זה מאוד חשוב שרופא נרקולוג, כי רופא משפחה לא יודע כלום
:)אלי דלל (יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד
ברור בסדר, בסדר, דקה. אני אתן. חברים, אנחנו ממש לקראת סיום בנושא הזה. אני אתן להשלים
לחברי חבר הכנ
סת בועז ביסמוט, ולפני זה אושר שקלים רצה מילה, בבקשה.
:) אושר שקלים (הליכוד
אני אושר, אני רק אסכם בכמה שניות. ב-
31
במאי בעזרת ה' יתקיים כאן בכנסת יום עיון בנושא
מניעת עישון, יום ללא עישון שאני גם יוזם אותו, אז חלק גם מהסיכומים שפה
אנחנו נשתדל גם ליישם
באותו יום עיון.
:היו"ר בועז ביסמוט
100%
תודה רבה אושר. אז אנחנו נסכם ורק נגיד, יכולנו גם לקיים את הדיון הזה בעוד שלוש
שעות ולכולם עוד היה הרבה מה להגיד. נשמח, שנינו משתפים פה פעולה בנושא הזה, כדי שהדיון יהיה
י
עיל, אפשר תמיד לשלוח למייל של הוועד
ה
השלי, למייל של הוועדה של ידידי פה, את הפתרונות, הצעות
.חוק, המלצות למיגור אותה תופעה
אני חושב שבסופו של דבר נדיר מאוד בוועדות כנסת לראות תמימות דעים כפי שראינו היום
להוציא כמובן כמה דיוקים וכמה תיקונים מצד ידידתי שאני
מקבל תמיד בברכה. תודה רבה. דבי את רוצה
?להגיד משהו
:)דבי ביטון (יש עתיד
רק את ההתייחסות שלכם לתחום בזמנים. כי מסתבר שזה משהו שכבר מתגלגל. אז הגיע הזמן
.להתחיל לחתוך אין זמן
:היו"ר בועז ביסמוט
אני מסתכל בדיוק על חברת הכנסת לעתיד לשעבר, ואני אומר לה כאן שבאמת רמ
ז ת כשאמרת
הצבת בפנינו אתגר, נשתדל להיות לא אגיד טובים יותר, אבל תכליתיים יותר, ואולי אפילו בזכות אנשי
.המקצוע פה, גם להיות נחרצים, גם צריך ללמוד את הנושא יותר. תודה רבה
הישיב ה ננעלה בשעה10:42
.